JUST READ!

JUST READ!


New Village: Dangerous and full of lies...

Posted: 02 Aug 2013 11:28 AM PDT

The brouhaha about New Village film has prompted some politicians to jump off their seat, most of whom are against its screening while not few demanded a total ban. I have not seen it although I was invited by KDN's Lembaga Penapis Filem (LPF) last two weeks.


There are also politicians and pressure groups who are against Home Minister Ahmad Zahid Hamidi's directive for the film to be taken out off the shelve but I am of the opinion that the LPF did not really 'watch' the film entirely. In other words, it was a job not well done.

Blogger Tun Faisal Dot Com, in a lengthy analysis criticised the producer, the script writers and researchers whom he described as trying to glorify Parti Komunis Malaya (PKM) and depicting Askar Melayu and the British as 'zalim' or cruel to the Chinese.
Filem New Village adalah satu lagi usaha untuk menyeleweng dan memalsukan fakta sejarah demi untuk menutup dosa-dosa kekejaman pengganas Parti Komunis Malaya pada zaman sebelum dan selepas kemerdekaan negara. Rakyat, anggota keselamatan dan keluarga mereka tidak mungkin sekali-kali akan melupakan kezaliman dan keganasan yang telah dilakukan oleh mereka. PKM bukan pejuang kemerdekaan, sebaliknya hanya pengganas yang mahukan kuasa bagi membentuk sebuah negara sosialis di Tanah Melayu atau Malaya ketika itu. Usaha untuk menipu rakyat ini dilakukan oleh golongan pro-komunis bagi menafikan hakikat dan fakta sebenar, iaitu kerjasama dan permuafakatan Umno, MCA dan MIC dalam Parti Perikatan yang tidak berasaskan keganasan dan pertumpahan darah lebih diterima rakyat dan berjaya memerdekakan Tanah Melayu dan menjadikan ia sebuah Persekutuan.
Tun Faisal also reminded us that the hidden 'motive' behind the production of New Village is believed to incite racial hatred among Malaysians, at a time when racism issues plague the nation.


Psychologically, the film was produced on the 'color revolution' brought about by Bersih, and that it didn't provide audience with the right fact about 'Kampung Baru'.

Produced by Astro Shaw under Yellow Movies Sdn Bhd, the film gives the impression that the Chinese who stayed in 'Kampung Baru' before and after Merdeka were more victims to Askar Melayu and the British Army than the communists themselves.
Emosi filem ini membawa penonton untuk bersimpati kepada perjuangan Komunis dengan memaparkan kesusahan yang dihadapi Komunis di dalam hutan. Orang Cina di dalam filem ini digambarkan turut bersimpati dan membantu dengan memberi makanan, ubat-ubatan dan maklumat.

Satu perkara yang mencuri perhatian saya adalah penggunaan 'pengkhianat' yang merujuk kepada orang tempatan yang bekerjasama dengan pihak British. Secara halus, Ketua Polis yang jahat itu dipakaikan beret berlogo Regimen Askar Melayu (Regimen yang khusus untuk orang Melayu) walaupun yang memegang watak tersebut adalah seorang berketurunan Cina.

Persepsi saya menyatakan bahawa 'pengkhianat' yang cuba disampaikan oleh filem ini merujuk kepada orang Melayu.
Continue reading...

-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...