PAPA GOMO

PAPA GOMO


Yaakob Sapari Dan Saifuddin Nasution Disaran Ternak Babi Demi DAP

Posted: 11 Nov 2011 09:15 PM PST

National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) adalah sebuah syarikat swasta yang tidak ada kena mengena dengan kerajaan, dengan peme gangan saham oleh Agroscience Sdn Bhd.


Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, syarikat ini diberikan pinjaman oleh kerajaan un tuk melaksanakan projek Pusat Fidlot Nasi o nal selepas berjaya memenangi tender ter buka.
Bagaimanapun katanya, pinjaman RM250 juta itu tidak dibayar terus kepada NFC sebaliknya melalui akaun pinjaman khas (special loan account) yang dibuka menggunakan akaun Maybank yang dikawal oleh Kementerian Kewangan.


Katanya, masih ada baki RM69 juta di dalam dalam akaun itu selepas bayaran RM181 juta berdasarkan tuntutan dibuat oleh NFC.


"Tuntutan dibuat NFC berkaitan urusan ladang semata-mata, tidak ada langsung mengenai pembelian kondominium.


"Jika ada (pembelian kondominium) sudah tentu tuntutan itu tidak akan dibayar kerana pengeluaran memerlukan pengesahan daripada jawatankuasa teknikal yang dipengerusikan Pengarah Jabatan Veterinar dan Kementerian Kewangan," katanya.


Noh berkata, kerajaan hanya boleh mengawal pengeluaran wang di dalam akaun pinjaman khas tersebut sahaja.


"Jika wang tersebut dibayar kepada NFC selepas memenuhi syarat ditetapkan, kerajaan tidak boleh mengawal apa yang hendak dilakukan oleh NFC termasuklah membeli kondominium tersebut kerana itu adalah wang syarikat," katanya.
Noh berkata, kerajaan memantau unjuran NFC menghasilkan 8,000 ekor lembu dalam tempoh tiga tahun dan syarikat itu berjaya walaupun jumlah lembu disembelih hanya 5,000 ekor.
Justeru Noh menegaskan bahawa NFC membeli kondominium itu dengan wang syarikat, bukan menggunakan wang daripada akaun pinjaman khas.


"Saifudin Nasution (Setiausaha Agung PKR) sendiri tidak faham dan tidak tahu membezakan antara akaun syarikat dan akaun pinjaman khas, tetapi cuba menge lirukan rakyat, dengan mem po litik kan isu ini," katanya.


Mengulas kenyataan Exco Selangor, Dr Yaakob Sapari untuk menguruskan ladang satelit dan keseluruhan NFC, Noh berkata:


"Yaacob sendiri tidak faham tetapi mahu tunjuk pandai. NFC adalah sebuah syarikat swasta, mana kala ladang satelit terletak di bawah Jabatan Veterinar yang juga agensi di bawah saya. Lembu diternak di ladang satelit manakala NFC bertindak memasarkannya.


"Lebih baik Yaacob menguruskan projek ternakan lembu dan ayam oleh Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) yang dilaporkan mengalami masalah dan kerugian." katanya.

Psssttt.... Depa punya jahat sampai habis nak dispin. Memang jahat Pakatan Pembangkang ni.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Lembu Oh Lembu Yang Untung Tian Chua Jugak

Posted: 11 Nov 2011 04:33 AM PST






"yang Ni Selera pulak hangpa makan?"

Busuk hati dan akan mempergunakan apa sahaja dalam memastikan peniaga Melayu Gulung tikar. Itu lah modus operandi pakatan Pembangkang sekarang yang kita dapat lihat terjahan demi terjahan yang mereka lakukan demi memastikan undi kaum Cina menyebelahi mereka.

Gomo nak nyatakan sedikit mengenai isu Fitnah Pakatan Pembangkang yang menyatakan Projek Ladang ternakan Lembu ataupun dikenali dengan nama Pusat Fidlot Kebangsaan yang mana dibangunkan oleh Syarikat National Fidlot Coporation Sdn Bhd syarikat 100% milik Bumiputera.

"Program tersebut telah berjaya mencapai sasaran yang ditetapkan oleh kementerian. (RUJUK MUKA SURAT 138 LAPORAN YANG SAMA). Geran pelancaran projek PFN berjumlah RM13 juta kepada NFC telah diluluskan pada 3 Oktober 2007 bagi penyediaan infrastruktur. Sejumlah RM6.52 juta telah dibayar kepada NFC pada 25 Oktober 2007 dan Kementerian memutuskan baki geran pelancaran hanya akan dibayar setelah perjanjian perlaksanaan ditandatangani.

Selain daripada geran pelancaran, Kementerian Kewangan juga telah meluluskan pinjaman mudah (soft loan) berjumlah RM250 juta kepada NFC dengan kadar faedah 2% setahun bagi tujuan pembiayaan kos pembangunan dan operasi PFN. Pinjaman mudah ini telah ditandatangani di antara Kementerian Kewangan dan NFC pada 6 Disember 2007 dan sehingga akhr tahun 2010, sejumlah RM134.72 juta telah disalurkan kepada NFC. Bagi tahun 2007 sehingga 2010, sejumlah RM48.71 juta (66.1%) telah dibelanjakan daripada peruntukan keseluruhan berjumlah RM73.64 juta untuk membangunkan projek PFN.

Kesemua perbelanjaan ini melibatkan pembangunan infrastruktur yang sebenarnya turut melibatkan sebuah syarikat lain iaitu APT Equity Sdn. Bhd menerusi tender terbuka bagi perlaksaan merekabentuk, membina, membersihkan kawasan, menanam rumput dan membangunkan infrastruktur pengairan melibatkan keluasan tanah 5,000 ekar bagi tempoh 28 Disember 2006 sehingga 27 Jun 2007.

Bagaimanapun, syarikat berkenaan gagal menyiapkan kerja-kerja mereka pada tarikh yang ditetapkan sebaliknya hanya mampu menyiapkan kerja-kerja mereka pada 17 Januari 2008 melibatkan 3 lanjutan masa selama 204 hari. Begitu juga dengan kerja-kerja pembinaan pagar berangkai dan jalan ladang melibatkan keluasan tanah seluas 2000 ekar. -dipetik dari House PK



Dalam rujukan yang diberikan diatas kita telah jelas bahawa Projek Ternakan Lembu tersebut adalah projek yang mana menghasilkan daging lembu buat rakyat Malaysia. Malah dalam kenyataan tersebut juga menjelaskan bahawa Syarikat National Fidlot Coporation mendapat Pinjaman dan bukannya Wang yang diberikan begitu sahaja kepada mereka.

Untuk makluman Projek Lembu ini sebenarnya amatlah bagus untuk rakyat Malaysia khusunya orang Islam itu sendiri. Daging yang ada hari ini dipasaran kebanyakkan nya adalah diimport dari India yang mana harga yang dijual di Malaysia ini sekitar RM20 ke 25 sekilo. Tahukan anda berapa harga yang dijual sebelum sampai ke Malaysia?

Untuk pengetahuan semua daging yang ada dipasaran yang datang dari India adalah hanya sekitar RM5 ke 8 sahaja. Namun akibat dikuasai oleh mereka tauke tauke cina yang sudah memonopoly Business pembekalan daging ini maka harga yang sampai sudah melambung tinggi.

Projek Lembu yang diusahakan oleh NFC ini adalah bertujuan untuk mematikan langkah Tauke tauke Cina yang memonopoly pembekalan daging lembu dipasaran tempatan dan seterusnya memberikan rakyat Malaysia harga yang terrendah berbanding sekarang dan juga memastikan proses penyembelihan dan sebagainya adalah terjamin halal serta mutunya juga terbaik.

Jadi pembangkang merasakan projek Lembu ini Rugi dan sebagainya adalah tidak tepat kerana apa yang diusahakan telah terbukti berjaya walaupun Syarikat NFC menghadapi kesukaran demi kesukaran yang amat nyata dalam masa mereka membangunkan ladang Fidlot Negara.

Sebenarnya ramai orang Melayu tidak sedar bahawa banyak barangan keperluan kita telah dimonopoly oleh tauke Tauke Cina besar yang mana mereka selalunya sesuka hati menaikkan harga barang bekalan kepada peruncit dan peniaga. Ini bukan sahaja berlaku dalam isu jualan daging lembu malah melibatkan banyak barang makanan dan juga barangan lain.

Orang Melayu sepatutnya berasa bangga bila ada syarikat yang cuba menutup monopoly kaum Cina dalam bidang makanan sepertimana yang NFC lakukan. Kita inginkan barang yang berkualiti dan terjamin halalnya dan bukan kita beli dan masak serta makan tampa mengetahui proses yang berlaku di India dimana Daging Lembu yang kita makan ini diimport dari sana.

Gomo tahu bahawa apa yang dilakukan oleh Saifuddin Nasution dan Rafizi Ramli dari PKR ini adalah tidak lain membantu beberapa tauke besar Cina dalam bidang makanan Daging ini. Malah ianya juga merupakan peluang buat mereka dalam memastikan rakyat termakan hasutan mengenai projek ternakan Lembu yang diusahakan oleh Syarikat Melayu.

Tapi dalam tak sedar sebenarnya mereka ini telah menjadi barua kepada tauke Cina yang tamak Haloba dan berniat jahat dalam memastikan Melayu akan kekal sebagai Kuli sahaja dan tidak berupaya menyaingi mereka dan mereka yang akan memonopoly segala galanya yang ada dalam Malaysia.

Semoga kita rakyat Malaysia membuka minda dalam hal halus yang berlaku ini. Projek NFC Gagal? Laporan Audit jelas menunjukkan projek tersebut tidak gagal sebaliknya ianya lewat sedikit sepertimana yang dilaporkan dalam laporan diatas.

Psssttt..... Bila Melayu buat maka semuanya akan dikatakan tak betul, Cina buat ladang babi berebut puak pakatan ni Sponsor.

DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

Wang Rakyat Terus Dirompak Beruk Pun Mati Macam Ni Oiii

Posted: 10 Nov 2011 11:59 PM PST

Kenyataan Media GAPS

Pendedahan Ketua Pembangkang Selangor mengenai gaji dan bonus Pengurus Besar (GM) Pkns berjumlah rm1.4 juta selama 2 tahun adalah amat memeranjatkan rakyat. Gaji dan bonus sebanyak itu adalah tidak masuk akal boleh diterima oleh seorang kakitangan awam kalau bukan kerana kronisme, korupsi dan salahguna kuasa yang diamalkan oleh Menteri Besar.

GAPS berpendapat gaji dan bonus yang diberikan itu adalah sangat keterlaluan. Ia adalah 150% lebih tinggi dari yang pernah diterima oleh GM sebelum ini. Ini merupakan contoh terbaik penyelewengan yang dilakukan oleh Menteri Besar Selangor selaku Pengerusi PKNS ketika melantik GM ini.

Rm1.4 juta itu merupakan pendapatan GM itu dari gaji dan bonus untuk 2 tahun. Dengan gaji sebanyak rm40 ribu sebulan maknanya GM PKNS ini menerima rm160 ribu untuk bonus 2009 dan RM280 untuk bonus 2010.

Selain dari itu GAPS berpandangan perlantikan GM ini adalah tidak sah kerana Enakmen Pkns 1964 sek 9(3) menyebut pegawai Pkns adalah kakitangan awam. Kakitangan awam dinegara ini tertakluk kepada perintah am dan pekeliling perbendaharaan bermula dari perlantikannya sehingga lah tatacara tugas dan tanggungjawabnya.

Lebih jelas sebenarnya MB telah melangkaui batas undang-undang ketika melantik En Omar Osman sebagai GM Pkns. GAPS yakin MB langsung tidak merujuk Ketua Setiausaha Negara dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan Negara bagi mendapat kelulusan mereka dalam soal pemberian gaji dan bonus yang tinggi itu kepada GM ini.

Oleh kerana perlantikan GM itu tidak sah maka semua keputusan yang dibuat oleh GM ini atau mana-mana mesyuarat yang dihadirinya sebagai GM Pkns juga terbatal dan tidak sah.

Lebih buruk dari itu GM Pkns ini juga merupakan salah seorang dari 2 orang Lembaga Pengarah Worldwide Holdings Bhd (WHB)sekarang. WHB merupakan sebuah subsdiari yang punyai beratus juta ringgit asset rakyat selangor. Perlantikan GM Pkns ini sebagai Pengarah WHB juga tidak sah kerana jawatan hakiki itu tidak sah sedari awal. Ini sekali gus menjadikan setiap keputusan dan mesyuarat yang dihadiri oleh GM Pkns ini dalam WHB juga tidak sah dan terbatal.

Pkns sebenarnya merupakan lubuk penyelewengan dan korupsi MB Selangor. Ia merupakan bom jangka yang pada bila-bila masa boleh meletup akibat salahguna kuasa yang sangat keterlaluan oleh MB, Exco dan kroninya dalam Pkns.

-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...