House PK

House PK


KRISIS TRENGGANU: SIAPA YANG BERSALAH? AHMAD SAID ATAU TUAN PENASIHAT?

Posted: 13 May 2014 05:41 AM PDT

Siapa POKEMON ni?
Aku nak share dengan korang pasal isu Terengganu seperti yang ditulis oleh Dr Novandri the politician blogger:

1. Negara dikejutkan dengan pergolakan kerajaan BN di negeri Terengganu. Bukan sahaja di dalam blog tetapi kesemua platform media sosial hangat memperkatakan isu ini.

2. 3 nama menjadi topik panas :

1. DS Ahmad Said, ADUN Kijal
2. Ghazali Taib, ADUN Ajil
3. Roslee Daud, ADUN Bukit Besi



3. Di saat artikel ini ditulis, 3 nama di atas telah keluar parti UMNO dan menjadi wakil rakyat Bebas tetapi masih menyokong kerajaan BN negeri.

4. Ahmad Said telah memberi alasan supaya ditangguh pertukaran beliau selepas majlis perkahwinan anak beliau pada 17 Mei ini. Tetapi apabila ditanya, mengapa mengheret soal perkahwinan anaknya sehingga berbuat demikian, Ahmad mendakwa:

"Saya ada prinsip. Anak saya nak kenduri, kalau boleh bagi kenduri selesai. Tapi jadi begini. Saya tidak ada masalah, saya boleh terima (pertukaran MB)," katanya. 5. Persoalannya, apakah betul Ahmad Said 'ada prinsip' atau pun beliau yang engkar 'prinsip' dan janji yang beliau meterai sebelum ini?

6. Realitinya, pertukaran Menteri Besar di Terengganu itu timbul selepas Ahmad Said menandatangani surat persetujuan bahawa beliau akan memegang jawatan itu hanya selama setahun selepas Barisan Nasional menang tipis pada PRU13.

7. Maklumat mengatakan bahawa PM Najib Razak telah memberikan Ahmad Said tempoh penangguhan selama setahun selepas PRU13. Ahmad Said dikatakan telah menandatangani surat itu, dua minggu selepas pilihan raya umum pada 5 Mei tahun lepas.

Surat itu, yang hanya sepanjang dua perenggan, menyatakan bahawa Ahmad akan meletak jawatan sebagai Menteri Besar dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri selepas setahun. 8. Maksudnya, Ahmad Said tahu bahawa tempoh beliau sebagai Menteri Besar sudah tamat pada Mei tahun ini dan beliau tahu perkara ini sejak tahun lepas lagi.

9. Dan tempoh penangguhan selama satu tahun telah diberikan dan bukannya diminta letak jawatan dengan serta merta.


Seterusnya baca di blog dr Novandri


Memang betul dari mata kasar apa yang berlaku seolah-olah tidak adil untuk Ahmad Said, tapi hakikat sebenarnya adalah lain, tak percaya? Meh baca apa ditulis oleh RBF Online plak:

Jika ini adalah sebahagian daripada strategi Ahmad Said untuk menarik simpati dan mewujudkan persepsi kejam atau zalim terhadap PM, maka strateginya berjaya.

Strategi yang saya maksudkan adalah majlis kenduri perkahwinan anaknya.

Beliau sendiri telah tahu bila tarikh tamatnya jawatan beliau sebagai MB sebagaimana perjanjian beliau dengan PM. Namun kenapa beliau memilih tarikh mengadakan kenduri terlalu hampir dengan tarikh beliau tamat jawatan ?

Sebab itu bagi saya tidak mustahil ini adalah sebahagian daripada strategi beliau untuk tujuan seperti yang saya katakan diatas.

Hari ini alam cyber gegak gempita dengan berita kononnya Najib seorang yang kejam menamatkan tugasan Ahmad Said empat hari sebelum beliau mengadakan kenduri. Kononnya jemputan telah dikeluarkan dan bagaimana beliau nak tukar tempat kenduri dalam tempoh 4 hari, mana beliau nak letak muka dan macam-macam lagilah. Tidak terkecuali juga sorang pembaca blog ini yang menghantarkan komen berikut untuk artikel sebelum ini.

Selebihnya korang baca la kat blog RBF Online

Apa-apa pun aku yakin PM takkan buat kesilapan yang bodoh macam orang dok tuduh la ni, tapi satu benda aku nak cakap. Aku amat benci Tuan Penasihat pukimak babi yang selalu menyusahkan PM kesayangan kita ni..siapakah tuan penasihat ni? Ada nampak itu gambar kat atas sekali? He he he

-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...