rocky's bru

rocky's bru


Wan Saiful: I did not call for Article 153 to be scrapped in 10-15 years

Posted: 21 Sep 2013 05:41 AM PDT


The Chief of IDEAS called me up yesterday afternoon to clarify his position on Article 153 of the Federal Constitution.  (refer my notes at the end of Wan Saiful's statement) 

from Wan Saiful Wan Jan via email to rockybru@gmail.com 20 Sept 2013 at 8.53pm

IT IS REALLY AMAZING how quickly things can go wrong if you take your eyes off the blogosphere and twitterland.  Even those who know you personally could change their minds simply by reading a few tweets.

I have recently been accused of calling for the abolishment of the special position of Islam and the Malays, based on what I said at an event in the afternoon of Malaysia Day (Monday 16 Sept).  But I missed the first few days of this development because I had to tend to my mother, who fell ill on that Monday evening and is now in hospital.  As a result of not following these developments, I am now accused by some as a traitor.

I am still not 100percent "back in the game" and I won't be until my mother is fully discharged.  But I thought I should quickly come up with a brief explanation.  I called Dato Rocky earlier and he very kindly suggested I send this explanation to him so that other critics can also read it.  Please forgive me for the brevity and lack of details as I am typing this from a crowded emergency room of a hospital (with a non-functioning aircond and very stuffy).  I am happy to chat about all these later if necessary, but for now, I just want to clarify some of the wrong allegations against me.

My actual message is as follows:

-       I know quite a few people are talking about how the special position of Islam and the Malays is discriminatory.  I too have been debating this for quite some time.

-       But I am worried about how some quarters approach this issue.  Some are very aggressive and make demands for immediate change.  Others take it too emotionally such that the issue is treated as a taboo that cannot be discussed.  These dynamics have driven discussions underground, and this is not healthy.

-       The best way forward is for us to not treat this issue as a taboo, but instead engage in healthy conversation *if* we really want to discuss it.

-       And certainly no one should expect or demand for any change to happen immediately.  You will just end up frustrated and angry (and usually more aggressive too).  If any, you'll be lucky to see a change 10-15 years down the line.  This is a huge issue and it will take time to be digested rationally, if at all.

Let me also clarify my own position on these issues:

-       I am a beneficiary of various government support programmes. I have also seen so many successful individuals who have benefitted from the same assistance.

-       As a result of what I have seen over the years, I have come to the conclusion that the position of both Islam and the Malays does not need legal protection.  Islam is a strong religion on its own.  And the Malays have proven that we can stand on our own two feet.

-       It is therefore better for the various protectionist measures to be stopped.  I see legal protection as a weakness. I believe in individual responsibility and we as individuals should defend our own identities.  I am fully aware that this position is new and is still unacceptable to many, and if so, I hope we can courteously agree to disagree.

So let me make this clear.  My belief comes out of conviction of our ability to compete and succeed. We are strong enough to stand on our own feet, and, most importantly, to help each other without being dependent on the government.

By extension I feel that protectionism is a sign of weakness and I refuse to accept that a whole ethno-religious group is weak simply because of who they are.  I appreciate that this worldview may differ from those who see protectionism as a right that must be defended, and I appreciate that even though we have different views, that view has its merit too. I just hope that we can focus on the end aim, which I think is, actually, quite similar, and make space for differences in the methods to achieve that ultimate aim.

Again, apologies for not responding earlier.  But I hope to be back "online" properly in the near future.


Ends


Notes:
1. Scroll down for the Bahasa Melayu version
2. The blog that gave Wan Saiful a drubbing over the Article 153 is Pure Shiite. Read the posting h e r e.
3. SatD aka Monkey (pic) based his posting on the news report by the Malay Mail Online, excerpts below; full article h e r e.
(The MM Online is run by defects - my apologies, the word I wanted was defectors - from the Malaysian Insider, the not-so-pro-Najib news portal).






------ Bahasa Melayu version:

Banyak sekali perkara yang boleh berlaku apabila kita tidak memerhatikan dunia blog dan twitter.  Mereka yang kita kenali secara peribadi pun boleh menukar pandangan semata-mata kerana membaca beberapa tweet.

Baru-baru ini ada yang menuduh bahawa saya mahu kedudukan istimewa Islam dan Melayu dihapuskan, berdasarkan laporan mengenai apa yang saya katakan dalam satu majlis pada petang Hari Malaysia (Isnin 16 September) baru-baru ini.  Tetapi saya terlepas pandang perkembangan ini semasa ia mula berlaku kerana pada malam Isnin yang sama, saya terpaksa membawa ibu saya yang sakit ke hospital.  Hasilnya, ada yang menuduh saya dengan pelbagai tuduhan.

Saya masih belum dapat kembali aktif sepenuhnya sehinggalah ibu saya sembuh.  Tetapi saya rasa elok juga saya memberi penjelasan ringkas dahulu buat masa ini.  Saya menelefon Dato Rocky tadi dan beliau berbaik hati mencadangkan saya menghantar email kepada beliau, agar orang lain juga boleh membaca apa yang saya tulis.  Tetapi saya mohon maaf kerana tidak dapat memberikan penjelasan yang panjang kerana saya menaip ini pun dari bilik kecemasan yang agak sibuk (dan panas) di hospital.  Jika perlu, boleh sahaja kita berbual lanjut.  Tetapi buat masa ini, saya mahu memberi penjelasan ringkas dahulu.

Mesej saya sebenarnya ialah:

-       Saya sedar ada yang sedang membahaskan betapa kedudukan istimewa Islam dan Melayu adalah satu diskriminasi.  Saya juga terlibat dalam perbualan-perbualan ini.

-       Tetapi saya bimbang mengenai cara sesetengah pihak membicarakan isu ini.  Ada yang begitu agresif menuntut perubahan serta-merta.  Ada pula yang amat emosional sehingga isu ini menjadi satu taboo yang tidak boleh dibincangkan langsung.  Dinamika ini menyebabkan wujudnya perbincangan di belakang tabir yang saya rasa amat tidak sihat.

-       Cara terbaik ialah untuk kita tidak menjadikan isu ini sebagai satu taboo.  Jika ia mahu dibicarakan, bicarakanlah dengan sihat.

-       Dan saya juga merasakan adalah tidak realistik membuat tuntutan merobah segalanya serta merta.  Jika inilah cara anada, anda akan menjadi kecewa dan marah (dan biasanya lebih agresif juga).  Jika anda bernasib baik dan boleh mengemudi isu ini dengan baik sekali pun, mungkin perubahan akan mengambil masa 10-15 tahun.  Ini isu besar yang memerlukan masa untuk dihadamkan secara rasional.

Izinkan juga saya menyatakan pendirian saya dalam isu ini:

-       Saya adalah produk daripada pelbagai program bantuan kerajaan.  Saya juga mengenali beberapa individu yang berjaya hasil daripada bantuan ini.

-       Hasil daripada apa yang saya perhatikan selama ini, saya kini yakin bahawa kedudukan Islam dan Melayu tidak memerlukan perlindungan undang-undang atau perlembagaan.  Islam adalah satu cara hidup yang kuat.  Dan bangsa Melayu juga telah membuktikan bahawa bangsa ini boleh berjaya dan berdikari.

-       Maka adalah lebih baik jika perlindungan-perlindungan yang wujud tidak dikekalkan.  Saya melihat prlindungan dan bantuan kerajaan sebagai satu kelemahan.  Saya yakin dengan konsep tanggungjawab individu dan kita sebagai individulah yang mesti mempertahankan dan memuliakan identiti kita sendiri.  Saya tahu pandangan ini agak baru dan masih tidak diterima oleh banyak pihak.  Maka saya harap jika kita berbeza pandangan, kita boleh berbeza pandangan dengan sihat.

 Jadi ringkasnya, pandangan saya adalah hasil daripada keyakinan bahawa kita boleh bersaing dan berjaya.  Kita cukup kuat untuk berdikari, dan, lebih penting lagi, kita juga boleh membantu satu sama lain jika perlu, tanpa bergantung kepada kerajaan.
Lanjutan itu, saya juga merasakan bahawa perlindungan adalah tanda kelemahan dan saya tidak menerima pandangan bahawa sesuatu bangsa atau agama itu lemah semata-mata kerana latar belakang keturunan mereka.  Saya faham bahawa pandangan ini berbeza daripada mereka yang merasakan bahawa perlindungan adalah hak yang perlu dipertahankan.  Dan walaupun kita berbeza pandangan, saya menerima bahawa pandangan itu juga mempunyai merit.  Saya hanya berharap agar kita boleh memfokuskan perhatian kepada matlamat akhir kita, dan, saya rasa sebenarnya matlamat akhir kita tidak jauh bezanya.  Dalam tu, buka lah ruang untuk wujud perbezaan cara dalam mencapai matlamat yang sama itu.

Sekali lagi, maaf kerana tidak dapat memberi respon lebih awal. Tetapi saya harap insha-Allah saya akan dapat kembali aktif secepat mungkin.

 
-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...