BADUT RAKYAT

BADUT RAKYAT


EKSKLUSIF !!! APA ITU #GST ??? JOM FAHAMKAN #GST !!! WAJIB BACA !!!

Posted: 11 Nov 2013 07:30 AM PST


Dari dok layan pembangkang pusing cerita pasal GST.Elok korang baca dan fahami dulu supaya tidak dikelentong hidup-hidup dengan "pakatan kencing pembangkang".

Kenapa GST Diperkenalkan? 
Ia merupakan suatu sistem percukaian yang lebih baik dan lebih adil berbanding dengan Cukai Jualan & Cukai Perkhidmatan (CJP). 

ANTARA FAEDAH GST

- Mengurangkan kos perniagaan
Di bawah CJP,peniaga tidak dapat menuntut sepenuhnya cukai yang dibayar ke atas input perniagaan.Namun,dengan GST,peniaga mendapat manfaat kerana boleh mendapatkan semula cukai input ke atas bahan mentah/barang dan perkhidmatan di setiap peringkat perniagaan.Akhirnya kos perniagaan menjadi rendah.

- Meningkatkan pematuhan 
CJP mempunyai kelemahan yang menyukarkan aspek pentadbiran cukai.GST pula mempunyai mekanisme yang tersedia menjadikan pentadbiran cukai lebih berkawalan kendiri,sekaligus meningkatkan pematuhan.Mengurangkan karenah birokrasi Kini urusan lebih mudah kerana tidak perlu agi untui memohon kelulusan pengecualian ke atas bahan mentah. 

- Memberi kesaksamaan 
Kadar GST dikenakan secara sama rata antara perniagaan yang terlibat,sama ada di peringkat pengilangan,pemborong,peruncitan atau sektor perkhidmatan.Menjadikan harga lebih berpatutan kepada pengguna GST menghapuskan cukai bertindih di bawah CJP. Pengguna akan membayar harga yang lebih berpatutan untuk kebanyakan barang dan perkhidmatan di bawah GST berbanding CJP. 

- Menjamin ketelusan 
GST adalah lebih telus dari CJP kerana pengguna akan tahu sama ada barang dibeli atau perkhidmatan diperolehi tertakluk kepada cukai dan amaun yang perlu dibayar. 

KADAR & THRESHOLD GST 
Kadar GST: 6% 
Threshold GST: RM500,000 

JENIS BARANG/ PERKHIDMATAN YANG TIDAK DIKENAKAN GST.
Bagi tujuan sosio-ekonomi, barang dan perkhidmatan tertentu tidak dikenakan GST.

Antaranya : 
Makanan asas seperti beras,tepung,gula,minyak masak 
Pembelian dan penyewaan rumah kediaman 
Jual beli tanah pertanian 
Pendidikan 
Pengangkutan awam 
Perkhidmatan kesihatan

Sumber - Perisik Rimba

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

EKSKLUSIF !!! AKHIRNYA GUARD YANG MENEMBAK PEGAWAI AMBANK DITAHAN !!! VIDEO INSIDE !!!

Posted: 11 Nov 2013 04:00 AM PST


Pada jam 7.00 pagi 10 Nov 2013, bertindak atas maklumat,Pasukan Cantas Khas PDRM telah berjaya menangkap seorang lelaki di Kg Belungkor,Kota Tinggi,Johor yang dipercayai saspek utama dalam kejadian samun di Subang Jaya pada 23 Okt 2013 yang melibatkan kematian seorang kakitangan Ambank. Pihak Polis percaya dengan penangkapan saspek utama ini,kes berkenaan telah berjaya diselesaikan.Pihak polis ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada orang ramai di atas kerjasama dan keperihatinan mereka dalam kes ini. 

PENGARAH
JABATAN SIASATAN JENAYAH 
POLIS DIRAJA MALAYSIA,BUKIT AMAN 

ANDA NAK LAGI ARTIKEL BERKAITAN ???


UNTUK SELANJUTNYA

LIHAT VIDEO DI BAWAH


APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

EKSKLUSIF !!! SNAPSHOT GAMBAR PROTON PERDANA BARU DIDEDAHKAN !!!

Posted: 11 Nov 2013 12:30 AM PST


Dikatakan Sebelum ini,kerajaan Persekutuan bercadang untuk menggantikan Proton Perdana Eksekutif yang dipakai oleh pegawai-pegawai kerajaan dengan model Honda Accord.Tetapi rancangan itu dibatalkan.Sebaliknya,kerajaan telah memilih Proton Perdana model terbaru yang dinamakan Model Penggantian Perdana atau Perdana Replacement Model (PRM).PRM dibina berdasarkan casis Honda Accord dan Proton telah melakukan beberapa perubahan dari segi kemasan dan spesifikasi,sama dengan perubahan sebelumnya yang dilakukan kepada Proton Inspira yang pada dasarnya adalah Mitsubishi Lancer.

LIHAT GAMBAR DI BAWAH 










ANDA NAK LAGI ???

KLIK DI SINI

UNTUK SELANJUTNYA 

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

KANTOI !!! PAS BERSUBAHAT DENGAN COMANGO !!! WAJIB BACA !!!

Posted: 10 Nov 2013 08:53 PM PST


Akhir-akhir ini,umat Islam di Malaysia sering diasak dari berbagai arah.Semakin hari asakan itu semakin hebat. Bermula dari sekecil-kecil provokasi di laman sosial peribadi sehinggalah ke persembahan di youtube dan kemudiannya ke peringkat antarabangsa, melalui tuntutan COMANGO.Tuntutan COMANGO dilihat sebagai cabaran paling hebat kerana ia merangkumi undang-undang atau 'cara hidup' kita sebagai umat Islam.Antaranya,ialah ia mencabar undang-undang yang tidak membenarkan seorang Islam murtad,menggesa kita menerima seks songsang sebagai hak asasi manusia dan juga menghapuskan hak istimewa bumiputera.Entah kenapa,kehidupan kita selama ini yang aman makmur dan berperaturan menjadi masalah bagi sesetengah sesetengah pihak.Pihak ini ingin melihat Malaysia 'lebih terbuka' katanya dan segala undang-undang ini hanya membantutkan kemajuan kita.Tidak dapat dibayangkan bagaimana penerimaan seks songsang dapat membantu kita menjadi maju.Sebagai respon,sekumpulan peguam Islam telah bertindak menghantar wakil untuk mempertahankan undang-undang ini bagi pihak Malaysia, di PBB. 

Sebagai parti pembangkang yang memakai nama Islam,PAS juga turut sama mengecam COMANGO dan menyokong peguam Islam tersebut.Bagaimanapun,dari satu sudut,tindakan PAS ini dilihat sebagai tidak konsisten serta tersasar dari perjuangan parti pembangkang itu sendiri.PAS seolah-olah lupa atau tidak sedar bahawa sekutunya iaitu PKR dan DAP turut memperjuangkan perkara yang sama dengan COMANGO.Malah,PAS juga pada suatu ketika turut menjadi burung kakak tua mengajuk PKR dan DAP,terutama dalam isu 'hak istimewa bumiputera'.Menurut PAS,dasar membela bumiputera atau Melayu adalah bersifat assobiyah, tidak adil dan perkauman serta wajib ditolak.PAS juga telah memilih untuk berdiam diri ketika isu murtad menjadi hangat di sini dan PAS sehingga ke hari ini terus terbuka menerima seorang pelaku seks songsang sebagai Ketua Pakatan Rakyat.Justeru,kita lihat tentangan dan kecaman PAS terhadap COMANGO hanyalah hipokrasi di tahap tertinggi.Sekiranya benar PAS menentang apa yang dituntut COMANGO,maka mereka seharusnya menentang DAP dan PKR terlebih dahulu.Tiada makna PAS menentang COMANGO jika di masa yang sama bekerjasama dengan DAP dan PKR untuk berkuasa.Tidakkah PAS tahu bahawa sekiranya PR memerintah, DAP dan PKR akan memastikan segala tuntutan COMANGO dilaksanakan juga ??? 

Hakikatnya,kewujudan COMANGO iaitu NGO-NGO yang menentang undang-undang yang berlandaskan Islam serta mempertahankan bumiputera adalah bertitik tolak dari kerjasama PAS dengan DAP dan PKR juga.Kelantangan pihak ini akhir-akhir ini adalah berkaitan dengan sikap PAS yang gemar berdolak dalih dan tidak konsisten serta tidak bersungguh-sungguh menentang mereka.Sedar atau tidak,PAS secara tak langsung,telah beberapa kali membayangkan yang parti itu berdiri teguh di belakang NGO-NGO yang membentuk COMANGO.Ini kerana personaliti-personaliti yang membentuk COMANGO adalah juga personaliti yang menerajui SUARAM,BERSIH dan beberapa NGO lagi yang terkenal sebagai 'tangan' PR untuk menekan kerajaan.PAS tidak mungkin dapat menafikan bahawa parti itu menjadi penyokong kalau pun tidak bekerjasama dengan NGO-NGO ini untuk menentang BN dan UMNO dalam isu-isu tertentu.Dari situ,kita lihat kaitan NGO yang membentuk COMANGO dengan PKR atau DAP dan juga PAS sudah tidak dapat disangkal lagi. Justeru, sebagai sekutu kepada PKR dan DAP dan bergerak pula di bawah satu pakatan, iaitu Pakatan Rakyat, maka PAS sebenarnya sedang bersubahat dengan COMANGO.

Tindakan PAS menafi dan berpura-pura menentang COMANGO hanya menyerlahkan sifat munafik parti itu. Sudahlah bersubahat dengan penentang Islam,PAS mengambil pendekatan munafik pula. Apakah layak PAS terus mendabik dada sebagai parti Islam ???  Mungkin sudah sampai masanya untuk PAS menurut sahaja saranan Karpal Singh iaitu membuang nama Islam dari parti dan bergerak secara jujur sebagai rakan subahat kepada kafir harbi dan LGBT.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

HOT NEWS !!! ISU #BR1M !!! DATUK @AHMADMASLAN MEMBELASAH ANWAR IBRAHIM KAW-KAW !!! VIDEO INSIDE !!!

Posted: 10 Nov 2013 07:24 PM PST


tu dia..amik ubat..sebelum ini pembangkang terutama ketua pembangkang,Anwar Ibrahim mengatakan Kerajaan di bawah pimpinan PM Datuk Seri Najib menipu kerana apa yang dijanjikan selama ini tidak ditepati terutama BR1M.Kononnya anwar mengatakan BR1M yang diberi bukan RM1200 tapi hanya RM650.nak tahu jawapan sebenar ??? jom saksikan video di bawah


MANA BUKTI YANG PM KATA BR1M DI BERI SECARA BERPERINGKAT ???

• Menambah BR1M sehingga RM1,200 untuk isi rumah dan RM600 untuk bujang dengan bantuan secara tahunan dikekalkan 
• Mempertingkatkan Baucar Buku 1Malaysia kepada RM300 dan Bantuan Persekolahan kepada RM150 
• Menyemak semula Dasar Automotif Nasional bagi mengurangkan harga kereta secara berperingkat-peringkat antara 20 hingga 30 peratus serta meningkatkan daya saing kereta nasional • Menambah bilangan Kedai Rakyat 1Malaysia 
• Memperkenalkan produk 1Malaysia di stesen minyak dan pasar raya besar • Membuka Klinik 1Malaysia di dalam kawasan komuniti padat penduduk 
• Menyediakan lebih banyak Pusat Jagaan Harian 1Malaysia untuk ibu bapa bekerja 
• Menurunkan yuran jalur lebar sekurang-kurangnya 20% dengan jaminan bandwidth internet • Memperkenalkan dasar 1Negara 1Harga bagi barangan keperluan asas 
• Memperkenalkan lebih banyak produk 1Malaysia yang digerakkan oleh GLC dan sektor swasta


UNTUK SELANJUTNYA 

ANDA NAMPAK TAK PERKATAAN SEHINGGA ???

MAKNANYA BERPERINGKAT !!!

KALAU BR1M DITAMBAH DARI 300 KE RM1200 LOGIK LAH !!!

ITU BARU DI KATA KAN TAK TEPATI JANJI !!!

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN
-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...