PISAU.NET

PISAU.NET


NAJIB PACU EKONOMI NEGARA, ANWAR MASIH BERANGAN

Posted: 05 Dec 2012 05:11 AM PST



Melenting sungguh puak-puak pembangkang apabila Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim di belasah di pentas Perhimpunan Agung UMNO ke 66 yang baru sahaja selesai baru-baru ini.


Mungkin tidak senang dengan jolokan nama sesumpah politik atau 'political charmeleon' yang diberikan oleh Perdana Menteri, maka Anwar pun panas bontot dan tidak duduk senang.


Pertama beliau sanggup mengadakan sidang media untuk menafikan pembabitannya dengan Deepak Jaikishan, seorang peniaga karpet.


Pada saat Deepak menimbulkan dakwaan membabitkan seorang pemimpin Wanita dalam kes tanah menjelang Perhimpunan Agung UMNO, rakyat sudah bijak menghidu ia adalah hasil kerja tangan yang didalangi oleh Anwar.


Bak kata pepatah sudah terang bersuluh pula, kura-kura dalam perahu, berlakon pura-pura tidak tahu.


Begitulah sikap Anwar dan amat sesuai dan bertepatan sekali Datuk Seri Najib Tun Razak menganugerahkannya label sesumpah politik.


Kedua, apabila prestasinya dipertikaikan semasa menjadi Menteri Kewangan selama lapan tahun, cepat-cepat Anwar mengarah supaya dikitar semula kenyataan mempertahankan rekod beliau.


Dahulu bekas Menteri Kesihatan, Chua Jui Ming, yang kini menjadi Pengerusi PKR Johor pernah mengipas Anwar dengan mengatakan beliaulah Menteri Kewangan yang terbaik pernah berkhidmat dalam kerajaan dan kini balaci kesayangannya, Azmin Ali turut berkokok dalam nada yang sama.


Hikayat yang didendang sama sahaja di mana-mana ia diceritakan iaitu ekonomi negara menikmati belanjawan lebihan atau 'budget surplus' sepanjang Anwar menerajui Kementerian Kewangan.


Statistik rasmi yang dihidang oleh Azmin sebagai bukti memang tidak siapa boleh pertikaikan, persoalannya adakah Anwar sebenarnya individu yang bertanggungjawab terhadap pencapaian ekonomi negara dalam tempoh 1992 - 1997 atau wujud faktor lain yang lebih penting daripada itu?


Dari siapa Anwar mewarisi jawatan Menteri Kewangan jika tidak Tun Daim Zainuddin yang telah meletakkan Malaysia di atas landasan ekonomi yang kukuh sepanjang beliau menjawat posisi itu bermula tahun 1984 sehingga 1991.


Ketika Daim meletak jawatan, pelbagai pihak menyanjung tinggi sumbangan yang telah beliau berikan kepada negara.


Daim disebut antara arkitek terbaik yang telah berjaya mengemudi ekonomi negara dengan cemerlang sekali dalam empat tahun kemerosotan ekonomi.


Beliau telah memacu empat perubahan struktur ekonomi yang strategik dalam tempoh 1986-1991 iaitu mobilisasi sektor swasta, dasar perdagangan luar yang aktif, memperkukuhkan peranan sokongan sektor swasta serta pemulihan sektor perusahaan awam.


Sehingga ke hari ini, prinsip-prinsip pengukuhan ekonomi yang dilaksanakan oleh Daim terus disanjungi dan masih diguna pakai, termasuk oleh Anwar sendiri semasa menjadi Menteri Kewangan.


Justeru, kejayaan ekonomi negara yang dipuji-puji serata dunia hingga Malaysia di golong sebagai salah satu Harimau Ekonomi di sisi Korea Selatan, Taiwan, Hong Kong, dan Singapura bukanlah hasil kerja kuat Anwar tetapi disebabkan asas ekonomi yang sungguh jitu dan kukuh yang telah ditinggalkan oleh Daim.


Seperti seorang anak yang mewarisi harta yang menimbun dari ayahnya dan tidak perlu lagi kerja kuat seumur hidup, begitu juga Anwar tidak perlu buat apa-apa lagi bagi menguatkan landasan ekonomi negara.


Anwar setakat menumpang kejayaan yang ditempa oleh Daim selama lima tahun beliau menjadi Menteri Kewangan dan hanya menuai hasil daripada usaha tekun orang lain.


Tempoh selepas 1997 adalah tempoh perit bagi ekonomi negara disebabkan oleh serangan penyagak matawang, George Soros.


Setelah memecat Anwar, Dr Mahathir telah memperkenalkan sistem kawalan pertukaran pada 1 September 1998 yang akhirnya menyelamatkan ekonomi negara.


Langkah drastik lain yang dilaksanakan termasuk menamatkan dagangan saham-saham Malaysia di CLOB (Central Limit Order Book) di Singapura yang menjadi punca utama pasaran saham negara merudum akibat aktiviti jualan singkat.


Semasa Krisis Ekonomi 1997, siapa tidak tahu bagaimana Amwar cuba mengkhianati negara dengan usaha meletak Malaysia di bawah kawalan Tabung Kewangan Antarabangsa melalui kawan rapatnya, Michel Camdessus ang menjadi Pengarah Urusan IMF ketika itu.


Ketika Datuk Seri Najib mengambil alih teraju pentadbiran negara, Malaysia berdepan dengan krisis ekonomi global yang berpunca dengan kemelut kewangan yang teruk di Amerika Syarikat dan seterusnya berjangkit menjadi krisis buruk di kalangan negara-negara Kesatuan Eropah.


Berpandukan visi dan perancangan yang jelas, Perdana Menteri tangkas memperkenalkan dua pakej rangsangan ekonomi berjumlah RM67 bilion.


Dalam masa 10 bulan sejak pakej rangsangan pertama diumumkan, hasil yang memuaskan telah dilihat di mana 90 peratus daripada projek yang dikenal pasti telah diberikan kontrak atau sedang dalam pelbagai peringkat pelaksanaan.


Tindakan pro-aktif ini telah memberi suntikan yang amat diperlukan bagi memastikan ekonomi negara terus berada pada landasan yang kukuh bagi faedah dan kesejahteraan.


Perdana Menteri kemudiannya telah melaksanakan program transformsi ekonomi dan pentadbiran kerajaan secara besar-besar bagi mencapai matlamat negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2015.


Usaha gigih beliau bukan sahaja telah mentranformsi setiap sektor ekonomi dan sektor awam ke arah pencapaian yang luar biasa tetapi juga telah mendapat pengiktirafan serta pujian antarabangsa termasuk IMF.


Sementara Anwar masih diulit fantasi teringat-ingat ketika menjadi Menteri Kewangan, ekonomi negara sudah jauh maju di bawah kendali Datuk Seri Najib serta jauh meninggalkan Anwar dengan kenangan masa lampau dan mimpi siang harinya.





Hero Murtad Persoal Pula Isu Runtuhkan Masjid

Posted: 05 Dec 2012 02:44 AM PST

Nurul Izzah 'Runtuhkan' Masjid

Kecoh seketika kem penyokong PKR apabila Ahli Parlimen Lembah Pantai merangkap Naib Presiden PKR, Nurul Izzah menimbulkan isu kononnya Masjid Ar-Rahman di Universiti Malaya (UM) telah dipaksa tutup oleh Kerajaan Pusat atas sebab politik.


Melihat gaya propaganda PKR berhubung isu ini nampak jalan ceritanya seolah-olah Masjid Ar-Rahman akan ditutup untuk selama-lamanya. Fitnah sebegini semacam dah jadi darah daging anak beranak Anwar Ibrahim agaknya.


Untuk sensasikan lagi cerita maka dicanangkan kepada umum konon arahan penutupan masjid itu datangnya dari Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), dengan demikian dapatlah diburukkan imej Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin.


Walhal kisah sebenarnya, Masjid Ar-Rahman di UM ini hanya akan ditutup sementara sahaja bagi membolehkan kerja-kerja baik pulih dilaksanakan.


Notis penutupan sementara itu pula datangnya dari Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) bertujuan untuk melicinkan proses membaiki kebocoran bumbung, kerosakan pendawaian dan kerosakan paip air yang berlaku di masjid tersebut.


Disamping itu dalam tempoh penutupan sementara ini, tumpuan turut diberikan untuk menyelsaikan masalah limpahan air di sekitar kawasan masjid tatkala hujan lebat. Semua langkah ini jelas bermaksud untuk menjamin keselesaan para jemaah di masa akan datang.


Arahan rasmi dari JAWI itu telahpun dikeluarkan pada 20 November 2012 dan berkuatkuasa pada 1 Disember 2012 sehinggalah jangkaan semua proses baik pulih ini akan selesai sekitar akhir Jun 2013.


Sementara menantikan semua kerja-kerja baik pulih diselesaikan, pihak JAWI menyarankan semua ahli kariah dan jemaah menunaikan solat di masjid-masjid berhampiran.


Misalnya di Masjid Tun Rahah Bangsar Village, Masjid Ikhlasiah Kg. Kerinchi, Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq Jalan Ara Bangsar, Masjid Negara, Surau Jumaat Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya dan Surau Jumaat Muhammadi Angkasapuri.


Pendek kata, tiada masalah sebenarnya, sebaliknya anak perempuan kepada Ketua Umum PKR itu sahaja menimbulkan polemik untuk kepentingan politik songsang parti anak beranak yang diwakilinya.


Lebih-lebih lagi selama ini imej Nurul Izzah hanya dekat dengan gereja sahaja, termasuklah yang terbaru menyertai forum dalam Gereja Full Gospel Tabernacle, USJ, Selangor yang baru-baru ini kecoh dengan perakuan Naib Presiden PKR itu yang mahu kebebasan agama turut merangkumi orang Melayu Islam.


Mahu tak mahu, untuk naikkan semula saham politiknya dikalangan orang Melayu Islam maka terpaksalah mempolemikkan isu masjid pula, hatta walau terpaksa melakukan fitnah sekalipun demi kepentingan politik peribadi.


Akhirnya jadilah ibarat tolong 'meruntuhkan' masjid apabila sengaja mencetuskan kesangsian dikalangan orang ramai dengan memesongkan fakta konon Masjid Ar-Rahman akan ditutup selamanya oleh Kerajaan Pusat.

Parabola:Timbalan Ketua Menteri Sabah Bagi Bola Tanggung Kepada Pakatan.

Posted: 05 Dec 2012 08:54 AM PST

Apa bezanya rakyat Sabah dengan rakyat di Semenanjung? Hinggakan mahu diberi kelonggaran agar penggunaan cakera parabola haram dibenarkan tanpa sekatan dan tapisan.Pisau pernah ke Sarawak dan Sabah ,disana kelihatan penggunaan cakera parabola agak meluas.


Kita faham keadaan muka bumi dan juga jauh ke pelosok pendalaman menyukarkan kadar penerimaan akses maklumat melalui tv dan internet.Namun melihat desakan Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Dr. Yee Moh Chai yang juga merupakan Menteri Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat Sabah agar pihak SKMM dan KPKK membenarkan pengunaan parabola tanpa sekatan dengan pelbagai alasan adalah tidak masuk akal.


Sebagai seorang yang memegang portfolio yang membabitkan kemajuan teknologi dan pembangunan Sumber ,Pisau berasakan sudah pasti beliau mampu mendapatkan maklumat dan fakta yang jelas sebelum membuat kenyataan murahan seolah menjadikan rakyat Sabah  boleh berbuat apa saja tanpa sekatan.Jika mahu berlagak menjadi hero sekalipun biarlah jangan menjadi isu ini bola tanggung oleh haprak pakatan untuk menghentam kerajaan.


Datuk Dr Yee kecewa dengan statistik kadar penembusan internet di Sabah yang masih jauh ketinggalan dari sasaran 50% yang ditetapkan oleh KPKK di seluruh Malaysia.Kekecewaan beliau diluahkan tanpa membuat penyelidikan dan mendapatkan fakta yang betul.. Kenapa begitu pemalas untuk mendapatkan maklumat.



Secara jujurnya beliau harus mempertahankan KPKK dan juga SKMM yang sekarang ini melaksanakan projek meluaskan kadar penembusan ekses internet .Usaha kerajaan menghabiskan ratusan juta ringgit keuntuk rakyat Sabah ditongsampahkan oleh pemimpin ini.


Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Dr. Yee Moh Chai yang juga merupakan Menteri Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat Sabah pada 23 November 2012 membuat kenyataan menggesa Kementerian Penerangan. Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) untuk segera menyelesaikan isu berkaitan penggunaan cakera parabola di Sabah.


Beliau berpendapat kebebasan dalam akses pada maklumat melalui satelit perlu diwujudkan secara menyeluruh di Malaysia.


Apa kena mengena akses maklumat dengan penggunaan cakera parabola.Jika mahukan maklumat tak perlu guna cakera parabola haram. Ekses internetkan ada,kadar penembusan akses dah meluas..Untuk TV ..astro kan dah ada...Alasan untuk membangkitkan isu ini seolah rakyat Sabah dalam keadaan yang amat tertekan dan kerajaan seolah tidak mempedulikan kehendak mereka adalah satu yang tidak adil dan kita sendiri tidak tahu apa motif sebenar isu ini dibangkitkan..


 Pisau mendapatkan sedikit fakta untuk rujukan;


Bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan jalur lebar, teknologi jalur lebar berkelajuan tinggi (HSBB) telah mula diperkenalkan di Sabah pada tahun 2012. Satu ibu sawat sedang dalam pelaksanaan dan tujuh ibu sawat tambahan telah dikenal  pasti untuk di naiktaraf menjadi ibu sawat jalur lebar berkelajuan tinggi. Dianggarkan sebanyak 22 ribu port akan disediakan.


Sebagai tambahan, pihak Kerajaan akan melaksanakan Projek Rangkaian Teras Jalur Lebar Untuk Orang Ramai (BBGP) bagi meluaskan rangkaian teras berasaskan fiber di Sabah dan Sarawak. Bagi negeri Sabah, sebanyak 54 sambungan fiber telah dikenalpasti dan anggaran kos yang terlibat adalah RM133 juta. Melalui projek ini, capaian jalur lebar di kawasan pedalaman dapat diperluaskan dan menarik lebih ramai penyedia perkhidmatan untuk menawarkan perkhidmatan mereka kepada pengguna di Sabah.


Dari segi penembusan jalur lebar isi rumah, Sabah telah mencatatkan kadar penembusan 34 peratus setakat Oktober 2012. Ini adalah berdasarkan kepada nisbah jumlah isi rumah yang terdapat di negeri Sabah. Namun begitu, laporan Borneo Post pada July 2012 telah menyatakan bahawa 37 peratus daripada penduduk Sabah merupakan pendatang asing. Sekiranya faktor ini diambil kira, kadar penembusan jalur lebar boleh menunjukkan peratusan yang lebih tinggi sehingga 47 peratus.
-->

  -->
Berdasarkan kepada peruntukan yang telah disediakan, Sabah mempunyai peruntukan yang tinggi berbanding negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia.

-->
LAMPIRAN 1: Ringkasan Pelaburan Jalur Lebar Seluruh Negara
Pelaburan
Sabah
Sarawak
Kelantan
Pahang
N Sembilan
Terengganu
Jumlah Dana (RM ' juta)
817
970
258
416
126
209
Kadar Penembusan
Sabah
Sarawak
Kelantan
Pahang
N Sembilan
Terengganu
Penembusan Jalur Lebar 2006 (%)
Negara: 10.8%
4.5
6.6
3.1
4.3
6.9
4.2
Penembusan Jalur Lebar 2009 (%)
Negara: 31.7%
14.5
19.3
11.7
17.4
26.4
17.6
Penembusan Jalur Lebar 2011 (%)
Negara: 62.3%
32.7
47.5
45.3
49.0
76.0
58.6
Penembusan Jalur Lebar Okt 2012 (%)
Negara: 63.9%
34.3
[47.4%*]
48.4
43.8
50.4
73.8
57.5




Pisau kata " jangankan rakyat Sabah..rakyat di Semenanjung pun tak dapat keistimewaan nak pakai parabola haram.. "

Tak Pakai Otak: Zahid Hamidi Sekeh Kepala Anak Tuhan

Posted: 04 Dec 2012 10:00 PM PST

Anak puaka anugerah tuhan haprak pakatan Nurul Izzah semenjak dua menjak karektornya makin tak tentu hala.Mungkin ketulahan dek perjuangan kebebasan agama yang membolehkan umat Islam murtad beliau berasakan dirinya bebas memperkatakan apa saja.


Berasakan dirinya anak tuhan Nurul Izzah sekarang ini gagal sama sekali menggunakan akal dan otaknya.Barangkali sudah mengikut jejak langkah ayahnya maka fungsi kepala lutut digunakan untuk berfikir dan diterjemahkan kepada percakapan dan perbuatan.


Nurul Izzah cuba tunjuk pandai dengan berbohong kepada penyokongnya yang terkenal berotak selut.Fakta palsu diguna pakai seolah bait yang keluar dari mulut puki ayam ini seolah wahyu yang boleh dipercayai .Dengan harapan dapat mempengaruhi anggota polis seolah beliaulah penyelamat kepada anggota polis maka janji ditaburi...

Zahid sekeh kepala anak tuhan...

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi meminta para pemimpin pembangkang menyemak fakta sebelum mengeluarkan kenyataan mengenai sesuatu isu terutama membabitkan soal
keselamatan dan pertahanan.


Beliau berkata perkara itu penting, bagi mengelakkan kenyataan itu menjadi bahan ketawa pihak yang lebih mengetahui.


"Saya fikir sektor keselamatan dan pertahanan ini janganlah disentuh biarlah ahli profesional dalam kalangan tentera dan polis yang jalankan tugas mereka," katanya pada sidang media selepas menghadiri perhimpunan bulanan Kementerian Pertahanan di ibu negara, hari ini.


Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar Sabtu lalu yang membuat andaian sekiranya pakatan pembangkang memerintah, mereka akan membekukan pengambilan baharu anggota polis kerana mendakwa nisbah anggota polis dengan penduduk di negara ini melebihi statistik piawaian antarabangsa.


Reaksi daripada kenyataan itu, Pengarah Pengurusan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman Datuk Mortadza Nazarene menafikannya dengan menyatakan bahawa nisbah anggota polis kepada penduduk di negara ini adalah seorang untuk 500 dan ini menjadikan beban tanggungjawab polis tinggi.


Ahmad Zahid yang juga naib presiden Umno berkata soal keselamatan dan pertahanan negara tidak harus dipolemikkan kerana soal keselamatan dan pertahanan negara tidak ada sebarang kompromi.


"Kita sebagai rakyat Malaysia harus memberikan sepenuh kepercayaan kepada polis dan tentera untuk mereka jalankan tanggungjawab," katanya-Bernama

Berikut kenyataan daripada pihak Polis yang menyangkal dakwaan Nurul Izzah..



Pak hang hebat ngentot jantan betina jer...

Pisau kata " Nurul Izzah daripada nyibuk pasal PDRM lebih baik pi jaga laki sendiri..cuba tengok apa dia buat tiap kali lepas lunch kat luar... :-) "

Hot! Deepak Lari Selepas Video Pengakuan Fitnah Di Dedahkan

Posted: 04 Dec 2012 04:30 PM PST

Apa lagi yang cuba dipertahankan oleh haprak pakatan. Allah maha kaya ..setiap kali fitnah dan perancangan jahat oleh haprak pakatan pasti akan terdedah tembelang dan temberang.


Anwar baru baru ini secara terbuka mengaku beliau tidak ada kaitan dengan Deepak,peniaga ini yang terdesak sekarang ini sudah dipariakan oleh Anwar agar menyerang Ds Najib dan juga Ds Rosmah.Persoalannya sebelum ini bolehkah kita percaya cakap Anwar? Jawapannya hari ini sudah disahkan dengan pendedahan  mengenai rakaman sulit perancangan jahat Nurul Izzah,Anwar dan juga Sivarasa untuk mengfitnah Ds Najib dan Ds Rosmah.

Video ini adalah hasil garapan skrip Anwar dan Sivarasa yang mengfitnah Ds Najib dan Ds Rosmah.Lihat aksi Deepak yang gagal menjadi hero tamil seperti hero Kollywood..

Anwar terlibat secara langsung untuk mengfitnah Ds Najib dan Rosmah.Ya..memang Anwar tidak mengaku beliau terlibat..bolehkah kita percaya seseorang yang sebelum ini disahkan oleh pihak mahkamah berlakunya liwat tidak mengaku air maninya terkesan didalam dubur Saiful walaupun DNAnya sepadan?


Bolehkah kita percaya orang seperti Anwar yang videonya terpampang sah mengentot China Doll yang kebanyakkan pemimpin pakatan akui video tersebut tulen?Secara konsisten para blogger mendedahkan satu persatu pembohongan,fitnah dan kerja jahat para pemimpin haprak pakatan.


Dari dokumen..rakaman suara hinggalah kepada rakaman video..kesemuanya didedahkan oleh para blogger. Berbalik kepada penafian Anwar mengenai kaitan menfitnah Ds Najib dan Rosmah..baru semalam Anwar membuat kenyataan...

sidang media semalam :

"PKR supremo Anwar Ibrahim today denied that the opposition was responsible for the recent controversial claims made by businessman Deepak Jaikishan against the Umno leaders."


  
Deepak Diarahkan Anwar dan Sivarasa Untuk Menfitnah Najib dan Rosmah.

Video rakaman terkini didedahkan oleh blogger papagomo membuktikan Anwar bersama Sivarasa disahkan meliwat Deepak hingga sanggup memfitnah Ds Najib dan Ds Rosmah.




Persis skandal VK Lingam,rakaman ini Deepak mengaku bahawa beliau bersekongkol dengan Anwar dan Sivarasa turut terlibat secara langsung.


 Baru baru ini semasa kehangantan perhimpunan Agung Umno,Malaysiakini begitu agresif menyerang Ds Najib dan Ds Rosmah. Saban hari dengan beberapa artikel malah wartawannya juga turut menyerang pemimpin Umno dengan pelbagai soalan mengenai dakwaan Deepak.


Sejak kelmarin selepas rakaman ini didedahkan portal fitnah lidah bercabang Malaysiakini ini langsung tidak berani menyentuh isu Deepak sedangkan merekalah paling sibuk menghentam dan membuat fitnah terhadap Ds Najib dan Rosmah.


Inilah yang dihalalkan oleh haprak pakatan.fitnah bagaikan lauk dan kari,fitnah bagi haprak pakatan bagaikan teh tarik dan roti canai.Harus dihadam dan kemudian najisnya disepah sepahkan ke dalam pemikiran rakyat.





Pisau kata"babi suka makan taik..lebih kurang macam puak pakatan la tu makan najis fitnah.."

-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...