Gelombang Rakyat

Gelombang Rakyat


NGO MUDA CINA TEKAD SERANG PM DI PUTRAJAYA..!!?

Posted: 22 May 2012 01:24 AM PDT




Perkampungan Budaya Belia Kaum Cina adalah segmen baru yang ditampil bagi memeriahkan Himpunan Jutaan Belia 2012 yang akan bermula esok sehingga hujung minggu ini.

Timbalan Menteri Belia dan Sukan Gan Ping Siew berkata perkampungan itu akan menyajikan pelbagai acara menarik, termasuk pertunjukan pentas, persembahan kebudayaan, pertandingan Ratu Kebaya, persembahan gendang Cina, street games,street dance dan banyak lagi.

Beliau berkata bagi acara mulai esok sehingga Jumaat, ia membabitkan persembahan pada lewat petang sehingga pukul 9.30 malam, manakala pada hari Sabtu dan Ahad aktiviti di perkampungan itu akan bermula seawal pukul 10.30 pagi.

Ia merupakan antara segmen yang ditambah tahun ini dalam usaha menjadikan acara Himpunan itu sebagai antara 10 karnival tahunan terbesar di dunia, katanya.

Bercakap kepada media di pejabat sekretariat di sini, Gan berkata 28 segmen disediakan untuk memeriahkan acara Himpunan Jutaan Belia itu, yang menampilkan kira-kira 500 aktiviti, tersusun di laluan sejauh 6km, dengan 24 pentas untuk dikunjungi orang ramai di sini, mulai esok sehingga Ahad.


ANWAR IKHTIRAF IRSHAD MANJI ULAMA' MODEN... "GAY ITU CIPTAAN ALLAH..!!"

Posted: 21 May 2012 10:26 PM PDT



WAWANCARA Penulis wanita Kanada, Irshad Manji bersama Malaysiakini tetap mempertahankan pendiriannya selama ini yang percaya Islam tidak mendiskriminasi golongan gay dan lesbian.

Menurutnya, Al-Quran sendiri menjelaskan bahawa setiap manusia adalah ciptaan Tuhan dan ia termasuklah golongan tersebut.

Tambahnya, konsep kononnya Islam menolak dan membenci golongan itu sama sekali tidak selari dengan konsep Allah sebagai Tuhan yang Maha Penyayang.

"Kembali kepada Al-Quran, setiap orang adalah ciptaan Tuhan. Malahan gay dan lesbian juga dicipta Tuhan...

"Tolong jelaskan kepada saya," kata Irshad dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini.

Kedatangan Irshad ke Malaysia mengundang kontroversi apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menggesa jabatan agama Islam setiap negeri menghalang sebarang program beliau.

Pandangan Jamil Khir disokong Pemuda PAS yang turut membuat seruan yang sama.

Jamil Khir juga menggesa agar buku terbaru Irshad yang diterjemah dengan judul Allah, Kebebasan dan Cinta diharamkan pengedarannya atas alasan "bukunya merbahaya kepada umat Islam".


Selain daripada membela golongan gay dan lesbian, Irshad turut dikenali ramai kerana menyokong perkahwinan antara individu Muslim dengan individu berlainan agama tanpa perlu menukar agama masing-masing.

Mengulas perkara itu, Irshad berkata ia dirumuskan berdasarkan interpretasinya terhadap Al-Quran dan juga ijtihad yang dilakukannya.

irshad manji book launch signing autographsBeliau percaya perkahwinan sedemikian dapat menghentikan golongan muda Islam daripada meninggalkan Islam semata-mata kerana cinta.

Tegasnya, beliau tidak perlu meminta maaf kepada sesiapa hanya kerana berbeza pendapat dengan orang lain dalam perkara tersebut.

"Mungkin saya perlu minta keampunan dari Tuhan pada hari pengadilan dan Tuhan yang penuh dengan kasih sayang pastinya akan memberikan saya perbicaraan yang adil," katanya.

Menurutnya lagi, pendirian itu turut disokong seorang imam dan didokumenkan di laman webnya. Sehingga kini, dokumen itu diterjemah ke dalam lebih 20 bahasa termasuklah bahasa Melayu, ujar Irshad.

Imam yang dimaksudkan adalah Dr Khaleel Mohamed yang memiliki ijazah doktor falsafah dalam perundangan Islam dari McGill University.

Sebelum hadir ke Malaysia, Irshad terlebih dahulu singgah di Jakarta untuk mempromosikan bukunya di sana.

 

 



Beliau dilaporkan diancam beberapa ratus orang golongan pelampau yang menerjah programnya di pusat kebudayaan Salihara di selatan Jakarta dan cuba mengasarinya.

Mengulas perkara ini, Irshad kesal apabila ketua polis bandar tempat programnya berlangsung menghebahkan lokasi hotel beliau menginap melalui Twitter dan mendedahkannya kepada ancaman keselamatan dari golongan pelampau agama.


"'Kerjasama di antara kumpulan pelampau seperti Front Pembela Islam dan polis ini mengejutkan dan memalukan dan ia perlu diberi perhatian daripada segi rekod hak asasi di Indonesia," kata Irshad.

Namun, keberanian yang ditunjukkan hadirin programnya yang tidak berganjak sewaktu serangan berlaku menguatkan semangatnya untuk menubuhkan cawangan Projek Keberanian Moral di Indonesia, ujarnya.

Projek Keberanian Moral adalah sebahagian daripada program kepimpinan yang digagaskan Irshad di Robert F Wagner Graduate School of Public Service, New York University (NYU) tempat beliau memberi kuliah sekarang.

Bercerita tentang buku terbarunya, Irshad percaya ia akan diterima golongan muda di Malaysia berdasarkan sebahagian besar maklum balas memberangsangkan melalui laman Twitter.

Secara berjenaka, beliau berharap agar bukunya itu dibaca orang ramai sebelum ia diharamkan pengedarannya seperti buku sebelum ini, The Trouble with Islam Today: A Muslim's Call for Reform in Her Faith.

"Buku ini bukan sahaja dipenuhi hujah tetapi ia memberikan anda 'perkakas' untuk belajar dan memulakan perjalanan ke arah integriti.

"Saya rasa buku ini sangat diperlukan golongan muda di Malaysia," kata Irshad.



NOH OMAR DEDAH 'UGUTAN' BONGKAK KHALID GAGAP HINA PELADANG!!

Posted: 21 May 2012 04:41 PM PDT



 Pembinaan Institut Latihan Peladang (ILP) di Sungai Kajang di Tanjung Karang tertangguh sejak dua tahun lepas, adalah disebabkan penukaran status tanah terbabit belum diluluskan kerajaan Selangor, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar.

"Tapak tanah seluas tiga ekar itu sebelum ini digunakan untuk membangunkan projek perumahan, namun pemajunya gagal melaksanakan projek itu. Jadi, daripada dibiarkan, kementerian ambil alih tanah berkenaan untuk membina institusi bagi memberi latihan kepada peladang.






"Sehingga kini, kerajaan negeri belum meluluskan permohonan penukaran status tanah itu walaupun pegawai Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Tanjung Karang telah beberapa kali menghantar surat kepada mereka memohon kelulusan," katanya.

Beliau berkata peladang tidak boleh menyalahkan kementerian di atas kelewatan pelaksanaan projek itu kerana hal tanah berada di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.



KANTOI.. RAIS YATIM AKUI HASIL KAJIAN 300 RIBU HADIR RUSUHAN BERSIH 3.0..!!?

Posted: 21 May 2012 08:28 AM PDT



Diktator Pakatan Anwar Ibrahim menerusi Sidang Media selepas Perhimpunan BERSIH 3.0 tidak lekang di mulutnya menyebut jumlah yang hadir ke Perhimpunan Haram tersebut adalah 300 Ribu yang kononnya penyokong beliau.

300 Ratus Ribu diulang sampaikan wartawan2 yang hadir naik muak mendengarnya. Malaysiakini sendiri terpinga2 mempersoal jumlah yang disahkan Anwar tersebut.

Propa.. Poooraaaahhhh..

Hakikatnya jumlah Peserta BERSIH 3.0 hanya 22,270 orang dan bukan ratusan ribu seperti yang didakwa pembangkang.


Ianya disahkan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim hasil rumusan yang dibuat oleh Pertubuhan Berita Nasional (Bernama) dengan menggunakan sistem blok fotografi.

"Jumlahnya 22,270, agak hampir dengan konfigurasi British Broadcasting Corporation (BBC) (25,000), tetapi, yang pasti ia jauh daripada (jumlah) yang diumumkan (penasihat PKR dan Ketua Pembangkang) Datuk Seri Anwar Ibrahim ke seluruh dunia.
   
"Sehubungan itu, kami ingin berkata begini: Bersikap jujurlah tentang jumlah orang yang menghadiri sebarang majlis."


 

   
"Dan idea untuk menjadikannya gah hingga mencapai beratus ribu bukan saja sesuatu yang agak nakal, tetapi juga menyatakan sesuatu yang begitu tidak benar kepada rakyat Malaysia dan kepada seluruh dunia," katanya lagi.

Rais mempelawa mereka yang begitu berminat untuk mengetahui bagaimana jumlah itu dikira, melihat cara Bernama melakukannya.
    
"Kami sebenarnya boleh mengira jumlah kepala bagi setiap sentimeter graf pada sesuatu gambar.
   
"Kami lebih cenderung menerima cara anggaran itu dibuat daripada cara mencari gah yang kami dapat daripada puak PKR," katanya.
   
Ditanya adakah jumlah itu merupakan angka rasmi kerajaan, beliau berkata jumlah yang dicapai Bernama adalah lebih logik dan hampir dengan anggaran BBC.
   
Rais berkata beliau tidak keberatan sekiranya sebuah badan bebas diwujudkan untuk mengesahkan jumlah itu jika ada pihak yang mahukan demikian agar ia boleh dijadikan ukuran pada masa akan datang.

 "Saya ingin mengesyorkan agar setiap kali ada perhimpunan besar, kaedah ini digunakan agar orang ramai boleh mendapat maklumat secara adil tentang jumlah hadirin," katanya.



NAJIB DIUGUT BUANG KES!!?.. PASANGAN ANWAR & AZMIN ALI B'DEPAN MAHKAMAH ESOK!!

Posted: 21 May 2012 06:21 AM PDT


Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presidennya, Azmin Ali akan dikenakan dakwaan berhubung penyertaan dalam perhimpunan Bersih 3.0 di kawasan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur pada 28 April lalu di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur esok.

Kenyataan media dikeluarkan pejabat Azmin berkata wakil rakyat itu telah diminta hadir di Mahkamah Majistret Jalan Duta atas dua pertuduhan masing-masing di bawah Akta Perhimpunan Aman dan Kanun Keseksaan.

"Beliau (Azmin) diminta hadir ke Mahkamah pada jam 9 pagi, Selasa, 22 Mei 2012," kata kenyataan itu.

Kenyataan media diperoleh dari blog Anwar menyebut beliau telah diperintahkan hadir di mahkamah yang sama, juga jam 9 pagi untuk menghadapi dakwaan di bawah Seksyen 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan "boleh dihukum dibawah Seksyen 4(3)Akta yang sama kerana menyertai perhimpunan Bersih 3.0."

"Perintah tersebut dimohon oleh Ketua Polis Daerah Dang Wangi," kata kenyataan itu.



 



Sementara itu, salinan pertuduhan yang diedarkan kepada media menyebut bahawa "bahawa kamu (Azmin) pada 28 April 2012, di antara 2.30 dan 3 petang, di sepanjang Jalan Tun Perak di dalam Bandar Raya Kuala Lumpur, dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, telah menyertai satu protes jalanan bagi maksud membantah perintah Mahkamah Majistret di bawah Seksyen 98 Kanun Tatacara Jenayah yang telah dibuat pada 26 April 2012 oleh Majistret Zaki Asyraf Zubir






Ianya berlaku di mana seorang penjawat awam, yang mana perintah tersebut melarang sebarang perhimpunan di Dataran Merdeka iaitu kesemua permukaan tanah yang disempadani Jalan Sultan Hishamuddin, Jalan Raja dan Jalan Kelab kecuali kawasan yang diduduki oleh Kelab Diraja Selangor. dan orang awam diberi amaran agar tidak hadir, berada atau mengambil apa-apa bahagian dalam apa-apa perhimpunan dari 28 April 2012 hingga 1 Mei 2012; dan dengan itu kamu telah melakukan suatu kesalahan di bawah Seksyen 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(3) akta yang sama."

Kedua-dua pemimpin itu antara mereka yang menyertai perhimpunan yang diadakan di ibu negara, anjuran Bersih 2.0, bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil.



PAK AJI BACUL.. HADI AWANG TARIK BALIK MUZAKARAH SETELAH DIUGUT PARASIT PAS!!

Posted: 21 May 2012 05:16 AM PDT




Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menegaskan bahawa parti tersebut tidak akan bermuzakarah dengan Umno kerana persoalan itu tidak timbul.

Katanya, isu tersebut timbul apabila beliau sebelum ini ditanya pemberita pada 14 Mei lalu mengenai muzakarah dengan NGO dan bukannya Umno.


Katanya, beliau bersedia untuk bermuzakarah atau berbincang dengan NGO tersebut yang mendakwa PAS menyeleweng daripada dasar Islam.

"(Jadi) tidak timbul (bermuzakarah) dengan Umno. Itu isu lama... Umno jadikan dia isu politik sebab dekat dengan pilihan raya... Ini agenda Umno," katanya.

"Tidak ada muzakarah dengan Umno. Kita nak lawan dengan Umno... Dia tak ajak sungguh (betul-betul) tu," katanya dalam sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.


Katanya lagi, isu melibatkan perbincangan PAS dan Umno merupakan "cerita lama" dan "PAS tidak mahu mengulang kembali" perkara itu.

Tambahnya, usaha untuk mengadakan muzakarah itu pernah dianjurkan pertubuhan Angkatan Belia Islam pada 1982, tetapi ditolak Umno.

Sementara itu dalam sidang media sama setiausaha agung parti itu Datuk Mustafa Ali berkata PAS akan mengadakan satu seminar untuk menjelaskan mengenai dan Islam dan peranannya dalam politik di negara ini.

Program tersebut terbuka semua pihak termasuk kepada yang bukan Islam bagi menjelaskan peranan Islam, katanya yang menambah, tarikh seminar tersebut akan ditentukan kemudian.

Turut hadir dalam sidang media hari ini ialah timbalan presiden Mohamad Sabu dan naib presidennya Datuk Mahfuz Omar.


-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...