House PK

House PK


TERSALAH CAKAP ATAU SEBENARNYA TAK ADA ALASAN BILA KATA KENAIKAN HARGA BARANGAN BAIK UNTUK NEGARA?

Posted: 14 Dec 2013 12:55 AM PST

Kat mana-mana pun, semua orang tengah marah ni. Pergi pasar, apek jual sayur yang tak tahu pun siapa Perdana Menteri Malaysia atau Malaysia merdeka tahun berapa, pun marah kat kerajaan kerana untung diorang makin kurang sebab harga sayur naik.

Fuckatan dengan bangganya mengisytiharkan 2014 sebagai Tahun Kenaikan Harga.

GLC-GLC yang berjaya dalam tuntutan diorang untuk menaikkan harga barangan serta servis, dah mula bagi alasan macam-macam. TNB kata, kenaikan tarif sebenarnya hanyalah untuk membolehkan diorang beli gas asli cecair dan arang batu saja. Petronas yang dikawal oleh Omar Ong dan geng-geng konsultan juga back-up TNB dengan alasan-alasan terkini yang dilihat wajar terutama sekali dalam hal harga minyak dan gas asli dunia.

Diorang boleh cakap apa-apa pun tapi kenaikan tarif tenaga, air dan bahan bakar akan menyebabkan semua harga yang lain akan naik termasuklah harga nak masuk ke jamban awam untuk kencing dan berak.

4 tahun bukan jangka masa yang lama, beb!

Penyakit pengurusan harga di negara ini ialah, bila nak naik, semuanya nak naik serentak. Berlumba-lumba sapa dulu. Hari-hari kita boleh dengar, semua pihak nak naikkan harga kononnya tak dapat tampung kos lagi. Sampaikan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan pun naikkan harga juga dengan alasan yang sama, padahal syarikat-syarikat kerajaan tu sepatutnya menyeimbangkan harga agar rakyat terus menikmati harga murah. Kalau syarikat-syarikat berkaitan kerajaan pun dah sama macam syarikat-syarikat kapitalis, lebih baik syarikat-syarikat berkaitan kerajaan itu lucutkan status diorang dan bersaing macam syarikat-syarikat kapitalis yang lain.

Bila naik saja harga, mulalah cakap, kenaikan harga ini sebenarnya baik untuk negara.

Memanglah baik untuk negara tapi negara mana? Rasa-rasanya Malaysia tak memerlukan kenaikan harga pun, sebab ada sebahagian daripada kenaikan tersebut, boleh diserap menerusi pelbagai cara termasuklah pengurangan kadar cukai yang berkaitan.

Ni tidak, cukai nak lebih sebab KPI dan NKRA Idris Jala yang lebih mementingkan angka dan keuntungan atas kertas. Bila cukai dah lebih, banyaklah hasil negara. Tapi bila kadar cukai dikecilkan, Idris Jala dengan program-programnya akan kelihatan gagal sama sekali.

Menyalahkan harami cinabeng terutama sekali yang berkaitan dengan pasaran, memang sedap ler. Betul, diorang memang akan ambil kesempatan menaikkan harga dengan apa cara sekalipun. Sebarang berita walaupun bersifat spekulatif seperti kenaikan harga, akan membolehkan pemimpin-pemimpin diorang yang kita kenal sebagai biawak berlidah cabang, akan mencipta persepsi dan akhirnya kenaikan harga yang diorang buat akan dipersalahkan kepada kerajaan.

4 tahun bukannya jangka masa yang lama. Kalau masalah kenaikan harga barangan dan perkhidmatan diuruskan sambil lewa seperti sekarang, dan kepimpinan negara pula kelihatan lebih banyak tunduk dan akur dengan sebarang tuntutan menaikkan kadar harga dan tarif, aku rasa pengakhiran kepada semua ini ialah UNDI KEPADA UMNO DAN BARISAN NASIONAL AKAN JADI LEBIH MAHAL berbanding PRU13.

Masa tu, cerita banyak kononnya boleh turunkan harga dalam tempoh 24 jam pun, dah tak guna dah.

SUDAH-SUDAHLAH GARU TELUR SENDIRI WAHAI UMNO! PI LER BUAT KERJA BERFAEDAH UNTUK PARTI!

Posted: 13 Dec 2013 02:52 AM PST


Penyakit lama UMNO ni ialah diorang masih tak faham-faham masalah sebenar yang perlu diorang tangani.

Diorang ingat bila gambar dah masuk paper, masuk pula Instagram dengan #lifestyle tak cukup akal tu, berduyun-duyunlah penyokong-penyokong Fuckatan Harami menyembah kepala lutut dan merayu-rayu nak sokong UMNO.

Korang tengok sendiri gambar-gambar UMNO Ampang ni. Lepas tu, korang tanya apa yang korang rasa.

Ni aku nak cakaplah menerusi pendapat seduit aku nih, setakat gambar-gambar macam ni, Fuziah Toron Kuantan tu lagi baguslah. Sekurang-kurangnya dia ada pergi berlakon berdiri dalam air separas buku lali dan kemudian hebahkan ceritanya berada di Kuantan dari hari sebelum banjir lagi walaupun cerita tu bohong semata-mata.


Zaman UMNO letak songkok pun boleh menang sekarang ni dah jadi bahan pameran di Muzium Negara. UMNO letak calon sebaik mana pun, macam Raja Nong Chik di Lembah Pantai, puak Fuckatan tetap tolak sebab diorang nak tolak UMNO dan BN. Bukan sebab calon tak buat kerja atau calon jenis melalak kat luar negara dan berkepit dengan betina orang putih macam B.A.B.I buat kat Washington DC dengan topi Freemasonnya yang dipakai megah.

Tolonglah jangan perasan wahai harami-harami sekalian.

Tak payahlah gila nak publisiti di paper tapi hakikatnya kawasan masing-masing macam di Ampang tu, semua orang tahu, UMNO kecoh dari hujung kuku sampai ke usus-ususnya. UMNO kalah di Ampang, memang betul kerana sokongan Cinabeng yang tiba-tiba sahaja muncul beramai-ramai kepada Mak Lampir pendatang Indon tu tapi juga kerana UMNO Ampang terlalu kucar-kacir dan hanya bekerja dalam kelompok sendiri. UMNO Ampang tak pernah bekerja mendapatkan sokongan yang bukan UMNO.

Ditambah pula dengan faktor calon yang ditampilkan yang awal-awal lagi dah kalah sebelum bertanding, sepatutnya UMNO Ampang atau UMNO mana-mana bahagian yang lain, lebih bekerja kuat.


Setakat nak buat publisiti kirai-kirai baju terpakai yang nak dihantar kepada mangsa banjir, takkan UMNO Ampang berjaya dapat balik kawasan tu punyalah. Dah berapa bulan dah ni, apa program yang UMNO Ampang dah buat untuk tawan hati pengundi-pengundi muda di Parlimen Ampang dan dua DUNnya?

Begitu juga dengan UMNO-UMNO Bahagian lain... dah berapa banyak program berjaya dibuat untuk menarik golongan pengundi-pengundi muda?

Takkan sudahnya asyik syok sendiri jer? Macam mana dengan pendaftaran pengundi-pengundi muda? Macam mana dengan daftar pengundi-pengundi sedia ada dan kenalpasti atau dapatkan sokongan mereka untuk UMNO?

Dah buat ke belum?

Takkan setakat Futsal, kirai-kirai baju untuk diambil gambar dan diletakkan dalam Instagram #Lifestyle saja kut? Takkan masih tak habis-habis seronok menang sebab dapat jawatan dalam Pemilihan UMNO?

Menang dalam pemilihan UMNO sahaja buat apa kalau tak boleh menang Kerusi Parlimen dan DUN!

Sudah-sudahlah garu telo sendiri, wahai UMNO...
-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...