House PK

House PK


ISU PANAS SELANGOR! MB GAGAP GABRA BILA SEK 7 SHAH ALAM TAKDE AIR!

Posted: 27 Nov 2012 12:00 AM PST

Setelah puas bersilat dan bertaichi konon masalah air di Selangor hanyalah mainan politik BN untuk melemahkan PR, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Khalid Ibrahim akhirnya menepuk dahi apabila rumahnya mengalami gangguan bekalan air semalam.   Pada hari minggu yang lepas, beberapa kawasan di Selangor termasuk Petaling, Klang dan Seksyen 7 Shah alam iaitu di kawasan kediaman Khalid Ibrahim, telah tidak mendapat bekalan air.  

Kita harap tidak ada mana-mana pihak yang cuba bermain politik bodoh dengan menuduh UMNO sengaja memutuskan bekalan air ke rumah Khalid Ibrahim pula.

Masalah ini adalah konsisten dengan kajian yang dilakukan oleh kerajaan pusat iaitu loji penapisan tidak lagi mampu menampung jumlah permintaan yang meningkat secara drastik di Selangor. Walaupun ketika negeri ini mengalami hujan yang lebat setiap hari, kandungan air di loji tidak menunjukkan peningkatan malah mengalami kemerosotan. Kini, setelah musim hujan mula reda, kandungan air semakin berkurangan dan sedikit sahaja peningkatan dalam penggunaan ternyata mampu menyebabkan kehabisan bekalan.

Kini, segala apa yang dibimbangkan oleh kerajaan pusat telah pun menjadi nyata dan yang menjadi mangsa bukan sahaja rakyat tetapi juga Menteri Besar Selangor sendiri.

Kerajaan PR menafikan penyelesaian yang diputuskan oleh kerajaan pusat melalui projek Langat 2 dengan memberi gambaran bahawa ianya bukan penyelesaian terbaik dan konon terdapat unsur-unsur tidak telus. Walaupun telah diperjelaskan berkali-kali oleh beberapa pihak yang berpengalaman dan juga pakar-pakar tentang bagaimana keputusan penyelesaian ini dicapai, kerajaan PR Selangor tetap berdegil untuk menggunakan penyelesaian mereka sendiri.

Mereka menolak mentah-mentah keputusan kerajaan pusat walaupun sedia maklum bahawa keputusan itu dibuat berdasarkan kajian yang mendalam sejak beberapa lama serta oleh berbagai pihak.

Amatlah malang bagi rakyat Selangor apabila dalam kedegilan itu, kerajaan negeri masih gagal menemui penyelesaian yang lebih baik dari Langat 2. Malah, teknologi membran yang dicadangkan juga kini terbukti tidak praktikal. Kini, mereka cuba pula mengkaji cadangan-cadangan lain yang mana pasti mengambil masa kerana setiap cadangan akan memerlukan kajian yang mendalam juga.

Akibatnya masa terbuang begitu saja tanpa apa-apa tindakan penyelesaian.

Sedangkan, projek Langat 2, jika berjalan mengikut jadual tanpa halangan oleh kerajaan Selangor adalah dijangka siap pada Mei 2014. Mengikut kajian awal negeri Selangor dijangka mengalami kekurangan bekalan air, kira-kira 299 juta liter sehari bermula tahun ini di mana kemuncaknya akan dirasai pada tahun 2015. Melalui projek ini, air akan disalurkan ke Selangor dari Negeri Pahang.

Namun, apa yang dicadangkan oleh kerajaan PR Selangor setakat ini semuanya membabitkan pemrosesan air mentah dan bukannya menambahkan bekalan air yang menjadi punca masalah. Ini menunjukkan yang mereka tidak peka akan masalah sebenar kerana terlalu ghairah berpolitik.

Selain dari masalah air yang tidak cukup, loji baru juga amat diperlukan memandangkan keadaan loji sedia ada yang semakin buruk akibat terlalu lama dan sukar diselenggara tanpa menjejaskan bekalan kepada pengguna.

Siapa sangka, dalam keghairahan PR untuk terus mempolitikkan isu air, Khalid Ibrahim sendiri terpaksa melalui keperitan hidup tanpa bekalan air. Walaupun kesengsaraan yang dilaluinya mungkin tidak lama, namun sekurang-kurangnya beliau kini merasai akibat dari sikapnya yang berpolitik tanpa batasan.

Tidak dapat dipastikan sama ada Khalid akan insaf dan mengakui kesilapan setelah berhadapan dengan hari yang sukar tanpa bekalan air. Tetapi, kita tidak terkejut jika Khalid sanggup tidak mandi dan tidak bersuci semata-mata ingin terus bermain politik.

Jika benar, maka nampaknya, rakyat Selangor terpaksalah menunggu sehingga pemimpin-pemimpin PR Selangor sudah tidak tahan bau masing-masing akibat tak mandi pagi, sebelum akur bahawa penyelesaian yang diputuskan oleh BN adalah yang terbaik.

Ini kerana, BN sentiasa memastikan dan memutuskan hanya yang terbaik untuk rakyat jelata. Jika tidak, mana mungkin BN tetap menjadi pilihan rakyat sejak sekian lama?

PTUIIHH! MAHFUZ KURAP NAK JADI PM?

Posted: 26 Nov 2012 11:41 PM PST

KUNYIT HANGIT! ANWAR BUKAN LAGI KESAYANGAN NEGARA BARAT!?

Posted: 26 Nov 2012 10:00 PM PST

Tindakan kerajaan Australia tidak melayan rayuan Ketua Pembangkang untuk masuk campur dalam proses pilihan raya Malaysia merupakan satu tempelak yang sudah pastinya amat sukar diterima oleh Anwar Ibrahim.

Apa tidaknya, selama ini Anwar berfikir bahawa kawan-kawannya di negara Barat menyebelahinya dalam mengepalai pakatan pembangkang untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional.

Tetapi beliau sekali pun tidak terfikir bahawa dalam pada sokongan berterusan yang diterimanya, Anwar tidak menyangka satu hari kelak negara-negara yang sama juga akan menjauhi daripada beliau.

Inilah yang berlaku ketika Anwar menulis surat kepada Menteri Luar Australia, Senator Bob Carr yang mengandungi pelbagai fitnah dan dakwaan terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Antara lain Anwar meminta Australia membantu dalam memastikan PRU ke-13 anbg bakal diadakan bersih daripada penipuan dan rasuah.

Malah untuk menyakinkan kerajaan Australia, Anwar mendakwa kononnya mempunyai bukti tentang penipuan dalam pendaftaran pemilih dan penyelewengan lain dalam menghadapi pilihan raya.

Walaupun sedays mana pun Anwar memujuk Senator Bob Carr samada secara perbincangan peribadi atau perutusan surat, Australia tetap menolak taktik Ketua Umum PKR.

Pertama Australia bukanlah sobodoh seperti yang disangka Anwwar kerana walaupun negara ini yakin kepada proses pilihan raya yang adil dan bersih, ia juga tahu bahawa adalah salah dan melanggar protokol hubungan antarabangsa untuk mencampuri urusan dalam negara lain.

Apatah lagi kedua-dua Malaysia dan Australia adalah anggota dalam kesatuan negara-negara Komanwel.

Kedua, tindakan Anwar itu menunjukkan usaha desperado seorang yang betul-betul kemaruk untuk menjadi Perdana Menteri sehingga sanggup untuk meminta bantuan negara asing terlibat sama dalam pentadbiran negara.

Bayangkan apakah reaksi apakah reaksi Malaysia jika Ketua Pembangkang Parlimen Australia menulis surat kepada Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman meminta negara ini camour tangan dalam proses pilihan raya negara itu atas alasan yang sama.

Jika Anwar sanggup membabitkan negara luar untuk membantunya mengapai impian menjadi Perdana Menteri, rakyat akan tertanya apa yang boleh beliau lakukan jika berkuasa di Putrajaya.

Kemungkinan Anwar akan menggadaikan Malaysia demi membalas balik jasa kuasa-kuasa asing yang telah membantunya semasa menjadi Ketua Pembangkang.

Hakikatnya sahabat-sahabat Anwar di negara-negara Barat dan juga kuncu-kuncunya di rantau Asia sudah mula sedar siapa beliau sebenarnya.

Mereka mula berfikir sejauh mana bebaloi menyokong individu ini yang rela menjadi agen Barat dengan membawa agenda mereka tetapi padsa masa yang sama ditolak oleh rakyat.

Pada negara luar yang dijadikanAnwar sebagai batu loncotannya untuk berkuasa, sudah tiba masanya kerjasama selama ini dikaji semula dan mungkin juga ditamatkan.

Anwar sudah menjadi 'lost cause' atau perjuangan sia-sia samada pada Washington, London mahupun Canberra kerana 'pelaburan' mereka dalam Ketua Pembangkang itu tidak menampakkan hasil yang lumayan tetapi sebaliknya bakal menjadi perosak kepada hubungan baik mereka dengan Malaysia.

Anwar sudah mula menjadi liabiliti kepada negara-negara luar yang menyokongnya dan penolakan Australia melayani permintaan beliau adalah permulaan kepada proses 'moving on' atau meneruskan kehidupan tanpa 'sahabat karib Barat' itu.

Malaysia di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menunjukkan prestasi pembangunan ekonomi yang amat membanggakan.

Kejayaan memperkenalkan dasar serta program pembangunan negara yang innovatif dan berpandangan jauh dalam senario ekonomi global yang goyah dan tidak menentu telah menerima pujian daripada media Barat yang selama ini sememangnya kritikal terhadap Malaysia.

Sudah tentunya negara seperti Australia mahu menumpang limpahan kemajuan Malaysia dalam tahun-tahun mendatang dan adalah tidak cerdik untuk mengambil pendirian menyokong Anwar yang tidak membawa apa-apa keuntungan.

Jika Anwar cuba menjahanamkan ekonomi negara semasa krisis serangan penyangak matawang George Soros pada 1998 dengan usaha membawa masuk bantuan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), kini negara Barat sedar bahawa agenda mereka telah menemui kegagalan di tangan bekas banduan Penjara Sg Buloh itu.

Negara barat juga tahu Anwar mempunyai agenda peribadi yang akan menjadi masaah besar kepada mereka jika individu ini terus didokong dengan segala bantuan kewangan dan moral.

Cara pemikiran Barat, lebih baik campak sahaja Anwar awal-awal daripada menjadi beban biawak hidup seperti mereka lakukan kepada Saddam Hussien, Hosni Mubarak, Ben Ali, Muammar Gadafi sebelum ini.

Jika Anwar masih berfikir beliau masih menjadi 'pet' atau kesayangan negara Barat, maka itu adalah kesilapan terbesarnya kerana yang disangka kawan sudah pun bersedia untuk menikam belakangnya bila-bila masa sahaja.

PANAS WEI! BUKTI PAS TIPU ORANG CINA - MESTI BACA

Posted: 26 Nov 2012 08:00 PM PST

Pemimpin PAS sering menjaja propaganda bahawa undang-undang Islam ataupun hudud PAS yang mahu diperjuangkan oleh mereka menjamin hak kebebasan orang bukan Islam dengan alasan ia hanya terhad pada orang yang beragama Islam sahaja.

Kita faham tujuan PAS menggembar gemburkan propaganda itu untuk mengurangkan kerisauan masyarakat bukan Islam selanjutnya mengelakkan pakatan pembangkang yang turut melibatkan PAS daripada kehilangan undi sebahagian orang Cina yang menyokong DAP.

Hakikatnya, apa yang menimpa para pengusaha salon gunting rambut di KB Mall, Kelantan baru-baru ini langsung tidak bertepatan dengan propaganda yang dilaungkan oleh PAS selama ini.

Misalnya dalam kes Pengurus E-Life Hair Salon, Ong Lee Ting yang membuka perniagaan di KB Mall sejak 2010 sehingga kini pemilik salon itu sudah 11 kali disaman oleh Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI).

Di bawah Seksyen 107 (2) Akta Majlis Undang-Undang Tempatan seseorang wanita termasuk bukan Islam dilarang memotong rambut seorang lelaki ataupun sebaliknya tanpa mengira agama.

Setiap kali disaman atas kesalahan tersebut, Ong perlu menyelesaikan saman bernilai RM200 hingga RM350. 11 kali disaman bermakna pemilik salon itu sudah kerugian diantara RM2000 hingga RM3000. Bukan sedikit jumlahnya apabila diambil kira sewa kedai yang perlu dibayar saban bulan.

Malah para pemilik salon yang bukan Islam juga turut didenda sekalipun mereka memberi khidmat kepada pelanggan lelaki yang bukan beragama Islam. Bukankah selama ini PAS gah bercakap bahawa orang bukan Islam terkecuali daripada peraturan Islam?

Ternampak jelas PAS telah dengan sengaja menipu orang Cina, baik dalam isu salon unisex mahupun melibatkan hudud PAS. Apa susah sangatkah untuk PAS berkata benar dan memberi penerangan yang sebenar tanpa dolak dalik bermotifkan politik kepartian?

Kira-kira sebulan lalu, Presiden MCA, Chua Soi Lek ada mendedahkan satu SMS yang diterimanya yang tertulis mesej kebimbangan sesetengah golongan bukan Islam keturunan Cina perihal risiko kesan perlaksanaan hudud PAS yang bakal memudaratkan 1.2 juta orang bukan Islam.

Dalam konteks kepentingan orang Cina dan masyarakat bukan Islam, nampaknya kebimbangan yang disuarakan oleh Soi Lek ada asasnya.

Mungkin disebabkan tidak tahan dengan asakan Soi Lek, selepas itu PAS telah melabelkan Presiden MCA itu telah menghina hudud dan Islam, sekalipun Soi Lek hanya secara sinis mengkritik hudud PAS itupun selepas mengambil kesempatan dari lampu hijau yang diberikan oleh Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat pada 12 Ogos 2009.

Mengikut kenyataan Nik Aziz pada tarikh tersebut, katanya pemimpin DAP berhak mengkritik dan menghina Islam disebabkan mereka bukannya beragama Islam. Jadi apa bezanya pemimpin MCA dengan DAP, bukankah Soi Lek pun bukan beragama Islam sama seperti pemimpin DAP?

Berbalik pada isu salon unisex di KBMall, jika logik propaganda PAS bahawa undang-undang Islam yang mahu diperkenalkannya melalui hudud PAS diambil kira yakni hanya terhad pada orang Islam sahaja, bermakna pemilik salon E-Life Hair Hair Salon akan terselamat dari denda tersebut.

Sebaliknya hanya pelanggan atau pemilik salon yang beragama Islam sahaja akan menerima saman, itu jika logik propaganda PAS digunapakai, tidak begitu?

Namun, lain yang dipropagandakan lain pula yang dilaksanakan. Mungkin bagi PAS isu ini agak remeh temeh, tapi sekarang ia semakin menjadi polemik umum dan isu panas yang pastinya besar impak buruk pada prestasi PR dalam PRU 13.

Orang Cina dan lain-lain anggota masyarakat yang bukan beragama Islam rasa seperti tertipu dengan propaganda PAS bahawa undang-undang Islam hanya terhad pada orang Islam sahaja, sedangkan realiti yang berlaku melibatkan salon unisex di Kelantan turut melibatkan orang bukan Islam.

PAS perlu belajar untuk bercakap benar bahawa undang-undang Islam termasuk hudud yang sebenar-benarnya turut meliputi orang bukan Islam, jika PAS berterusan menyembunyikan fakta ini dan polemik seperti salon unisex ini berulang, bukan sahaja memberi kesan pada imej Islam malah semakin mengelirukan orang bukan Islam.

APA NI? KAKITANGAN KERAJAAN SELANGOR TAKDE BONUS???

Posted: 26 Nov 2012 06:00 PM PST

Musim persekolahan 2013 hanya tinggal lebih kurang sebulan saja lagi, bagi kakitangan Kerajaan Pusat dan negeri-negeri yang diperintah Kerajaan Barisan Nasional (BN), mereka tidak perlu risau memandangkan bonus sebulan gaji sedang menanti.

Namun bagi kakitangan awam yang bekerja dengan Kerajaan PKR Selangor, kini mereka tertanya-tanya sesama sendiri kenapa semasa pembentangan Bajet 2013 oleh Menteri Besar, Khalid Ibrahim pada 19 November 2012 minggu lepas di Dewan Undangan Negeri tiada sebarang bonus diumumkan?

Jumlah Bajet 2013 yang dibentangkan bukan main punya besar mencecah angka RM1.63 bilion, tanpa perihal bonus sebulan gaji satu ayat pun tak kelihatan. Nak kena tunggu tarikh PRU 13 dulu baru nak bentang bajet tambahan untuk peruntukan bonus agaknya.

Biasanya asal sahaja Kerajaan Pusat mengumumkan bonus atau imbuhan kepada kakitangan sebagai penghargaan di atas kerjasama dan pengorbanan mereka, Kerajaan PKR Selangor akan segera mengumumkan imbuhan yang hampir sama atau lebih sedikit bagi menonjolkan kehebatan ekonomi dan kewangan negeri.

Misalnya semasa Kerajaan Pusat memberi bonus setengah bulan gaji atau minima RM500 kepada kakitangan awam sempena menjelang perayaan Aidilfitri yang lepas, Kerajaan Negeri pimpinan Khalid segera mengumumkan pemberian bonus setengah bulan gaji diikuti dengan simpanan RM200.

Kali ini bayang pengumuman bonus oleh Khalid Ibrahim satu pun tak kelihatan, sedangkan selama ini Khalid dengan bangganya mengumumkan Kerajaan Negeri memiliki rizab tunai sehingga RM2 bilion. Takkan atas kertas saja kot?

Apakah MB Selangor telah dengan sengaja enggan untuk menghargai jasa pengorbanan kakitangan Kerajaan Negeri atau sememangnya merancang untuk mengurangkan kos perbelanjaan negeri dengan memotong bonus sebulan gaji?

Takkanlah semata-mata mahu membuktikan Kerajaan Negeri pimpinannya mampu menyediakan bajet berimbang maka bonus penghargaan dinafikan dan nasib kakitangan negeri sanggup diketepikan. Sampai hati.

Jika Kerajaan PKR Selangor sanggup berhabis RM100 juta untuk mengkaji kebolehlaksanaan kaedah storm water di hiliran sungai sebagai air terawat, kenapa tidak utamakan dulu kepentingan kakitangan awam?

Sementelah lagi selama ini Khalid sering menafikan Selangor menghadapi masalah bekalan air, jadi apa gunanya mempersia-siakan wang rakyat RM100 juta untuk satu projek yang tidak diperlukan, tak begitu?

Atau sebenarnya Kerajaan PKR Selangor pimpinan Khalid sedang dicengkam ketidakmampuan kewangan selepas saban bulan terpaksa membelanjakan sekurang-kurangnya RM24 juta untuk program air percuma.

Sebulan RM24 juta, setahun RM288 juta, dalam masa hampir 5 tahun bermakna sudah lebih RM 1 bilion wang rakyat dibelanjakan untuk program air percuma yang kaedah perlaksanaannya tidakpun merangkumi segenap lapisan masyarakat.

Selain persoalan bonus sebulan gaji, kebanyakan PBT di Selangor juga sedang menghadapi kesukaran memperolehi dana perbelanjaan serta pengurusan. Silap langkah, jika keadaan ini berterusan mahunya banyak program pembangunan serta baikpulih kemudahan orang ramai bakal terjejas.

Macam-macam hal dan permasalahan timbul sejak Khalid Ibrahim menjadi MB Selangor, dahlah menipu dalam kes pembelian bas mewah untuk kegunaan Ketua Umum PKR, manakala UNISEL pula kerugian berpuluh juta ringgit.

Kini PBT pula merungut masalah dana kewangan dan kakitangan awam pula terpaksa terus mengharap tanpa kepastian entah bilalah bonus sebulan gaji dapat dinikmati sebagaimana kakitangan awam yang bekerja dengan Kerajaan Pusat.

Malang betul ber MB kan yang hanya tahu bercakap gagap tapi gagal total bila masuk bab kerja buat bermanfaat untuk rakyat.

PANAS BERAPI! BUKTI NURUL IZZAH PENIPU SEPERTI BAPANYA!

Posted: 26 Nov 2012 04:00 PM PST

Selepas berminggu-minggu fikirannya berkecamuk dengan isu kebebasan bertukar agama bagi orang Melayu Islam yang tercetus akibat keterlanjurannya sendiri, akhirnya Naib Presiden PKR, Nurul Izzah mengambil keputusan nekad dengan memfailkan saman terhadap Utusan Malaysia.

Tindakan Ahli Parlimen Lembah Pantai menyaman Utusan berhubung isu orang Melayu bebas bertukar agama ini pada pandangan ramai sebenarnya agak pelik dan menimbulkan lebih banyak persoalan yang menuntut jawapan konkrit.

Malah beberapa pemimpin PAS dan PKR yang berlatar belakang agama juga sedikit kurang senang dengan tindakan tersebut yang pada perkiraan mereka ia seumpama satu silap mata untuk mengabui mata rakyat. Dengan kata lainnya macam nak menipu rakyat dan mengalih isu sebenar.

Saman tersebut yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur melalui firma guaman milik peguam pro PAS, Tetuan Mohamed Hanipa & Associates pada 23 November 2012, anak perempuan sulung kepada Ketua Umum PKR itu antaranya menuntut Utusan memohon maaf dalam tempoh 24 jam.

Lain-lain tuntutan termasuklah meminta defendan menarik balik tuduhan fitnah, ganti rugi am, ganti rugi teladan dan ganti rugi melampau tanpa menyatakan nilai tuntutan yang dikehendaki.

Jika Nurul Izzah merasakan dengan kaedah saman menyaman bakal mengambus isu ini dan menyelamatkannya dari terus dibayangi kesilapan dan keterlanjuran mulutnya sendiri, ternyata andaian itu silap sama sekali.

Persoalan besar yang sedang bermain di minda khalayak tika ini ialah kenapa hanya Utusan yang disaman? Mengapa portal berita yang bias kepada PR iaitu Malaysiakini terkecuali dari tindakan?

Sedangkan media pertama yang menerbitkan berita berkenaan kenyataan Nurul Izzah di gereja bersabit isu kebebasan beragama untuk orang Melayu ialah portal Malaysiakini yang pro pembangkang.

Malaysiakini, dalam artikelnya bertarikh 3 November 2012 di bawah tajuk "Nurul: There should be no compulsion in choosing faith" menyebut bahawa "rakyat tidak seharusnya dipaksa mengamalkan agama dan perkara itu juga perlu terpakai kepada orang Melayu".

Perenggan pertama artikel Malaysiakini itu jelas bermaksud bahawa orang Melayu juga wajar diberi hak untuk bebas beragama, dengan kata lainnya orang Melayu seharusnya boleh keluar daripada Islam ataupun dibenarkan murtad.

Dalam konteks negara kita Malaysia, seseorang Melayu itu ditakrifkan wajib beragama Islam. Bila disebut orang Melayu automatik agamanya Islam, itu hakikat dan itu realiti. Melayu dan Islam berpisah tiada, ibarat aur dengan tebing.

Jika Utusan disaman atas tuduhan memfitnah, bermakna bila Malaysiakini dikecualikan dari tindakan maksudnya berita yang disiarkan oleh portal itu adalah benar, tidak begitu?

Sekiranya isu kebebasan agama yang sedang memeningkan kepala Nurul Izzah tika ini hanyalah fitnah, langkah yang betul ialah menyaman kedua-duanya dan bukannya bertindak double standard.

Kenapa mesti ada pendakwaan terpilih dan perbezaan tindakan, bukankah ini mendedahkan kepada umum betapa kebebasan bersuara ala PR yang sering dilaungkan sebenarnya hanyalah omong kosong sahaja.

Terang lagi bersuluh, nawaitu sebenar pemimpin PKR itu dalam samannya terhadap Utusan hakikatnya hanyalah untuk menutup isu disamping cuba menipu rakyat. Ini sebetulnya satu cubaan untuk mematikan isu dan memutar belitkan kisah sebenar.
-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...