Kedah Ke KL - MctHeory

Kedah Ke KL - MctHeory


INFO! MIsteri Mayat Perempuan 19 Tahun Tak Reput Dalam Tanah!

Posted: 25 Sep 2013 09:03 AM PDT



Mayat seorang wanita di Tuban, Jawa Timur masih utuh dan mengeluarkan bau harum ketika kuburnya digali semula untuk dipindahkan, walaupun sudah 19 tahun dikebumikan di situ. kubur itu digali semula bersama 16 kubur lain dalam rangka perluasan masjid.

Jasad yang utuh tersebut adalah jasad Siti Masrinah, warga Kampung Penambang, Semanding, Daerah Tuban di Indonesia. Siti Masrinah yang dilahirkan pada 1913 itu meninggal dunia pada 1994 dan dimakamkan di kawasan perkuburan di Desa Bejagung

Menurut ahli keluarganya, semasa hidup Siti Masrinah merupakan seorang wanita yang sabar dan rajin beribadah. Dia juga menyayangi anak yatim dan tidak keberatan mendermakan sebahagian hartanya untuk membantu anak yatim dan jiran tetangga di kampungnya.



PANASS!! UMNO Perlu Lebih Agamawan - @MukhrizMahathir

Posted: 25 Sep 2013 06:13 AM PDT


SHAH ALAM - Berbekalkan faktor usia paling muda di antara mereka yang ingin bertanding dan mempertahankan jawatan naib presiden Umno, Datuk Mukhriz Mahathir dilihat ada kelebihan.
Ditambah pula dengan objektif beliau menawarkan diri untuk membawa perubahan dan mahu memberikan nafas baru dalam Umno yang semakin matang dengan usianya lebih 60 tahun.

Namun menurut pemimpin berusia 49 tahun ini, hasrat untuk meremajakan Umno ini bukan boleh dibuat secara semberono dengan menarik seramai mungkin golongan muda untuk menyertai parti itu, tetapi harus diikuti dengan kualiti.

"... akhirnya orang akan lihat parti ini dan siapa yang menganggotai parti ini.
"Anak muda kita sekarang ini macam-macam. Ada yang liberal, ada yang konservatif. Macam-macam...

"Saya terbayangkan apa jenis orang muda yang kita ingin tarik ini?," katanya dalam program Bicara Bersama Pemimpin, "Impak Krisis Timur Tengah Kepada Malaysia", di Kumpulan Media Karangkraf, di sini, hari ini.

Mukhriz yang memutuskan untuk bertanding jawatan naib presiden pada pemilihan Umno bulan hadapan sebelum ini menegaskan, beliau masuk gelanggang dengan misi peribadi untuk memulihkan imej parti daripada perang persepsi yang dibawa oleh pembangkang.

Malah katanya, tawarannya itu juga sebagai menyahut seruan untuk membawa pembaharuan dalam Umno.

Mengulas lanjut soal memantapkan Umno itu sendiri dengan mencari pelapis parti masa hadapan, pemimpin muda ini begitu menekankan soal keupayaan parti itu sendiri untuk membawa impak baik kepada generasi muda negara.

"Saya ingat menjadi peranan kita dalam parti parti politik, kita bertanggungjawab ke atas pemikiran orang-orang muda ini. Sudah tentu kita hendak tarik orang yang sehati sejiwa dengan perjuangan kita.

"Tetapi kalau pun ada orang yang fikirannya langsung bertentangan, menjadi tanggungjawab kita untuk doktrin mereka. Dalam parti politik mesti ada indoktrinasi," katanya

INFO PEMILIHAN! Sorang Lagi Calon Layak Ke Majlis Tertinggi! #YBShamsulAnuar4MT

Posted: 25 Sep 2013 02:13 AM PDT




Dalam kehangatan pemilihan UMNO kali ni. Ada posting yang Mc akan perkenalkan pada semua calon-calon yang patut diberi perhatian dan patut dipilih.

Mc yakin kebanyakkan pembaca kurang mengenali YB Shamsul Anuar yang juga Ahli Parlimen Lenggong, Perak walaupun dia merupakan individu yang mempengerusikan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) menggantikan Datuk Ismail Mohamed Said.

YB Shamsul Anuar yang menggantikan Datuk Ismail Mohamed pada awalnya berdepan dengan tanggungjawab berat memandangkan pembangkang menjadikan isu tabung PTPTN sebagai modal kempen mereka semasa PRU13.

Namun jika diperhatikan sejak YB Shamsul Anuar mempengerusikan PTPTN segala tanggapan negatif sesetengah pihak terhadap PTPTN telah berjaya dijawab dengan baik, dari kecekapan YB Shamsul Anuar menjawab setiap perkara berkaitan PTPTN terbukti beliau merupakan individu yang mampu menguruskan isu dengan baik.

Bukan nak kempen, cuma nak cerita kepada 140,000 perwakilan UMNO yang bakal memilih pucuk pimpinan tertinggi parti Oktober nanti kenapa YB Shamsul Anuar antara individu yang harus diberikan peluang bagi mengisi senarai Ahli Majlis Tertinggi UMNO.

Pertama - kerana YB Shamsul Anuar merupakan pemimpin yang bermula dari bawah, berasal dari seorang guru sebelum bertukar kerjaya menjadi Setiausaha Sulit DS Nazri Aziz sekitar tahun 1999 hingga 2004 sebagaimana dinyatakan dalam artikel profil YB Shamsul Anuar [SINI]

Dari ahli biasa ke AJK, dari AJK ke Naib Ketua Pemuda selepas itu menjadi Exco Pemuda UMNO Malaysia hingga kini Ahli Parlimen Lenggong.

Selain itu pengalaman YB Shamsul Anuar aktif dengan gerakan belia antara sebab kenapa dirinya antara calon terbaik bagi membarisi Majlis Tertinggi memandangkan laungan untuk 'meremajakan' parti antara perkara yang perlu diperjuangkan demi survival UMNO PRU14.

Ramai diantara kita yang mahu perubahan dilakukan dalam UMNO bukan? Kalau mahu perubahan, orang yang macam mana patut kita letak dalam MT? Bukan nak buang yang lama, tapi kalau boleh 'barangan' muzium kilat-kilat letak dalam kaca.

Gunakan tenaga baru untuk remajakan UMNO. Sekadar memberi cadangan..

TERKINI! Bekas MB Kedah Dalam Kritikal!!

Posted: 25 Sep 2013 01:09 AM PDT

Bekas MB Kedah kritikal, alami komplikasi jantung
Tan Sri Azizan Abdul Razak
Alor Setar: Bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Azizan Abdul Razak, dilapor kritikal selepas mengalami komplikasi pada denyutan jantung sejak awal pagi tadi.

Perkara itu disahkan bekas Setiausaha Politik beliau, Muhammad Sanusi Mohd Nor, 
ketika mengulas komen yang dimuat naik melalui status akaun Facebook miliknya yang dikemas kini kira-kira sejam lalu.

Azizan yang juga Ahli Dewan Undanan Negeri (ADUN) Sungai Limau kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Bahiyah (HSB). 

INFO! Mukhriz Tawar Pas Kedah Jawatan Exco? #KedahAmanMakmur

Posted: 24 Sep 2013 11:34 PM PDT


Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir berkata beliau pernah mempertimbangkan untuk menawarkan satu slot exco negeri buat wakil rakyat PAS demi mengurangkan perseteruan politik di negeri itu selepas BN kembali menawan Kedah.

"Kita sebenarnya pertimbangkan segala macam cara untuk mengurangkan sedikit 'suhu' politik dalam negeri Kedah.

"Antara caranya yang dicadangkan salah satunya mengenai tawaran kerusi exco," kata calon naib presiden Umno itu pada sidang media petang tadi.

Bagaimanapun tegasnya, beliau merasakan ada jalan lain yang boleh dipertimbangkan untuk memupuk perpaduan di antara PAS dan Umno di negeri itu dan membuat keputusan untuk tidak memanjangkan fikirannya itu kepada exco negeri yang lain.

"Tetapi setelah kita fikirkan ada cara-cara lain kita boleh terokai dulu, kita tengok apa kesannya dan buat masa ini sedikit payah untuk lakukan apa yang dicadangkan sebelum ini" katanya lagi.

Menurut Mukhriz, tindakannya tidak meneruskan hasrat menawarkan satu kerusi exco kepada PAS ternyata betul apabila melihat sikap parti itu yang tidak berapa ambil peduli akan isu pengharaman Syiah di Kedah.

"Saya agak terkejut dalam membahaskan enakmen jenayah syariah yang melibatkan Syiah baru-baru ini nampaknya mereka tidak sokong apa yang hendak kita lakukan.

"Maksudnya pendekatan yang kita ambil itu yang tepatlah, kita buat sendiri," katanya.

HOT! Cubaan Seludup Abu Chin Peng Ke Malaysia!!

Posted: 24 Sep 2013 09:18 PM PDT


Dua lelaki ditahan di Lapangan Terbang Antara bangsa Pulau Pinang kerana disyaki menyeludup abu mayat bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng....Individu berkerakyatan Thailand dan warganegara Malaysia dari Pulau Pinang tersebut ditahan malam tadi sejurus selepas kapal terbang dari Thailand menggunakan penerbangan Thai Airways mendarat.

Kedua-dua individu tersebut kemudiannya dibawa ke Balai Polis Bayan Baru dan kesemua barangan suspek termasuk bagasi dirampas.

Menurut Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi, pihaknya kini masih menjalankan siasatan bersama pegawai tertinggi di peringkat pusat....Hadir sama dalam sidang media tersebut, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Asst Komisioner Nasir Salleh, Ketua Polis Daerah Balik Pulau Superitenden Mohd Hatta Mohd Zain dan Ketua Polis George Town Asst Komisioner Gan Kong Meng.

Kira-kira jam 9.55 malam tadi, kelihatan kehadiran anggota polis yang ramai di kawasan ketibaan lapangan terbang termasuk anggota berpangkat atasan menimbulkan spekulasi bahawa kedua-dua individu yang ditangkap cuba untuk membawa masuk abu mayat Chin Peng ke dalam negara.

Menurut sumber polis, kedua-dua individu tersebut juga menghadiri majlis pengebumian Chin Peng di Thailand dan membawa beberapa barang kenangan berkaitan bekas pemimpin komunis tersebut.

Rakyat tempatan yang ditahan dipercayai adik kepada bekas Ketua Menteri Pulau Pinang.

Sumber Taiping Mali

INFO! Anggota Polis Maut Kemalangan!

Posted: 24 Sep 2013 07:59 PM PDT

Hiasan..

SLIM RIVER: Seorang anggota polis, Koperal Ramlan Ludin, 37, maut apabila motosikal berkuasa tinggi dinaiki merempuh sebuah kereta Proton Waja di Jalan Slim Lama kira-kira jam 12 tengah malam tadi.

Berdasarkan keterangan saksi, kereta Proton Waja itu keluar simpang dari Taman Malim dan menuju ke lorong pusingan U.

Pada masa sama mangsa yang menaiki motosikal Kawasaki Z800 dari arah Tanjung Malim tidak sempat mengelak dan melanggar bahagian kanan pintu kereta itu.

Akibatnya mangsa tercampak ke seberang jalan sebelum dirempuh pula kereta Proton Saga BML yang datang dari arah bertentangan.

Mangsa bertugas di Balai Polis Hulu Bernam dan berasal dari Lawas, Sarawak.

Jenazah sudah dihantar ke kampung isterinya di Taman Bukit Payung, Marang, Terengganu untuk dikebumikan.

HOT! Lagi Kisah Exco BN Di Permainkan Oleh Pegawai Pas!! #KedahAmanMakmur

Posted: 24 Sep 2013 07:23 PM PDT



Lagi sekali Mc mendapat email dari 'orang dalam KUIN' yang tidak berpuas hati dengan tindak tanduk Exco Pelajaran mempercayai 'salah orang' untuk membuat perubahan dalam KUIN. Exco terbabit katanya mempercayai 'Bekas orang kuat Jamil' untuk menyusun semula struktur KUIN.

Inilah masalahnya bila Exco yang tak mesra media baru. Sedangkan Mc dan kawan-kawan dah banyak kali dedahkan siapa sebenarnya si Sayuthi Sanusi tu. Gambar dia dah naik banyak kali, antara makhluk perosak yang menjahanamkan KUIN, tapi tetap dipercayai oleh Exco kita ni. Habis la kali ni.. jangan pisang berbuah dua kali sudahhh..

Baca email terbaru..


Oleh Insan Pena

Kerajaan Kedah Wajib Ambil Peduli Pendedahan Ini
Siapa dibelakang isu lantikan Rektor KUIN?

Kenapa bukan calon dari bidang Pengajian Islam yang diletakkan?

Dah lupa pada janji anda untuk memartabatkan program asal KUIN?

Apa peranan Kementerian dalam mengatur Rektor KUIN?

Sejak bila perlu ada panel temuduga untuk jawatan tersebut?

Eh punyalah temuduga tengok-tengok calon yang dipilih tak ada Dr. Tak letak atau memang tak ada?

Rektor adalah bekas orang Kementerian. Temuduga oleh Wakil Kementerian. Tak pelik ke?
 
Apa pula peranan Sayuthi Sanusi dalam perancangan ini? Kenapa beliau ada semasa proses temuduga berlangsung? Kenapa perlu hadiri Sidang Dun sedangkan Jawatan beliau hanya Pengarah Hal Ehwal Akademik? Sepanjang hidup Sayuthi ni pernah ke UNDI BN? Siapa Mak Bapak dia? PAS ke UMNO? 
Dato Tajul terlibat sekali? Apa peranan Dato Tajul? Selalu sangat bersama Sayuthi ni ada apa-apa ke? Tajul ni tak kenal siapa Sayuthi ini. Dia ni pendokong kuat Rektor lama dan Kerajaan lama. Dia ni PAS takok. Sayuthi ini adalah orang yang bertanggungjawab berkaitan Hal Ehwal Akademik dan selalu terlibat dengan pihak Kementerian. Adakah beliau terlibat dalam percaturan Rektor KUIN?

Orang PAS tukar baju UMNO terus tajul percaya. Sebelum PRU ni Tajul tak tahu ke isu KUIN? Jawapan dalam sidang DUN hebat. Terduduk pihak lawan. Tetapi sedarkah anda maklumat yang diperolehi itu dari siapa? Sayuthi hanya menyerahkan kepada anda sedangkan maklumat tersebut telah pun disampaikan kepada MB sebelum itu lagi. 
Anda tak tahu isu KUIN tak perlu tunjuk pandai. Apa peranan Sayuthi dan Tajul dalam isu Fakulti Perubatan KUIN? Kenapa Mahsa diketepikan sedangkan mereka telah pun mendapat surat tawaran rasmi? Siapa dalang dari dalam Kuliah Perubatan KUIN? Kami tahu semuanya. Bersediakah MB Kedah untuk menjawab dan mempertahankan EXCO ini? 
Rektor baru tapi pembantu dan pemandu Rektor tersebut, masih mengekalkan yang lama. Apa permainan politik yang cuba mereka mainkan disini? Bila orang tegur taknak dengar, jangan sampai KUIN rosak buat kali kedua!

McTheory: 
Minta orang dari Pejabat MB tolong maklumkan..jangan sibuk buat benda lain saja..
-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...