BADUT RAKYAT

BADUT RAKYAT


EKSKLUSIF !!! KEPADA YANG MENGHENTAM #PROTON !!! TOLONG BACA JAWAPAN JURUTERA INI !!!

Posted: 15 Dec 2013 07:30 AM PST


Apabila Proton mengumumkan model terbaru Perdana,ramai yang respon dengan negatif terhadap rupa bentuk model tersebut yang mirip Honda Accord.Seperti biasa,cemuhan demi cemuhan dilemparkan kepada Proton di atas pengeluaran model ini.Saya suka untuk memberi pandangan berdasarkan beberapa fakta berikut : 

1 - Saya kurang senang mendengar kritikan serta cemuhan terhadap Proton ini, tatkala pada masa yang sama apabila Kia mengeluarkan model seakan Audi,ramai yang memuji,juga tatkala Honda mengeluarkan model Accord 2011 yang seakan Audi,ramai juga yang memuji dan membelinya.Bahkan Mazda 6 tahun 2013 juga mirip Lexus,tiada pula yang mencemuh.Mentaliti sebegini wujud sifat dualisma,di mana berlakunya tindakan pilih kasih dalam kritikan. 

2 - Proton Suprima S adalah satu contoh model yang direka sendiri.Tidak meniru hasil orang lain.Namun bagaimanakah prestasi jualannya ??? Tidak memberangsangkan.Pengkritik tetap membandingkan Proton dengan Honda,Kia Rio dan seumpamanya.Tapi apabila model yang dikeluarkan mirip Honda,mereka mengutuk pula.Perkara ini saya membuatkan saya tidak faham. 

3 - Ramai pengkritik tidak memahami hakikat industri automotif yang 'super-kompetetif'.Kilang Mitsubishi di Australia pada tahun 2006 pernah ditutup selama empat minggu kerana tiada permintaan.Majikan lama saya,Ford Australia di Geelong baru-baru ini telah mengisytiharkan mereka akan menutup kilang mereka mulai tahun 2016 kerana mengalami kerugian yang cukup besar,di mana mereka telah mengumpul kerugian sebanyak AUD$600 juta sejak 5 tahun kebelakangan ini.Ford telah bertapak di Australia selama 90 tahun,jadi bagaimanakah pula agaknya Proton yang hanya 1/3 usia berbanding Ford Australia berdepan dengan cabaran ini ??? 

 4 - "Rebadging" atau penjenamaan semula bukanlah sesuatu yang aib dalam industri automotif.Pengeluar kereta terbesar dunia,General Motors (GM),telah melakukan strategi ini terhadap puluhan model kenderaan mereka.Cuba bandingkan Chevrolet Tahoe dengan Cadillac Escalade dan Chevrolet Lumina dengan Holden Redline,kita akan nampak jelas bahawa perbezaannya hanya pada lambang jenama dan hiasan dalaman.Benar,jenama-jenama ini di bawah satu syarikat yang sama iaitu GM,namun dari sudut strategi, tidak ada bezanya antara kedua ini.

Bahkan kritikan yang sama tidak pula diberikan kepada Perodua di atas strategi mereka "rebadging" model Myvi dan Daihatsu/Toyota,hanya kerana mereka ada kerjasama rasmi dengan Toyota.Model Perdana yang baru ada kerjasama dengan Honda bahkan Saga yang pertama dahulu pun ada kerjasama dengan Mitsubishi.Kritikan yang "pilih kasih" menyebabkan Proton menjadi ibarat "punching bag".Buat apa pun dikira salah. 

 5 - Mungkin yang terbaik ialah tutup sahaja Proton,agar tidak ada lagi "punching bag" tempat melepas geram dan kemarahan.Mungkin yang terbaik ialah rakyat Malaysia hidup seperti negara Timur Tengah yang hanya menjadi pelanggan kepada jenama-jenama kereta terbaik dunia.Tak payah susah-susah buat kereta sendiri.Namun saya rasa seandainya Proton ditutup,akan wujud laungan kemarahan yang baru iaitu "Mengapa Malaysia tidak ada kereta sendiri ???" 

Akhir kata,saya mengharapkan satu perubahan dalam mentaliti sesetengah rakyat Malaysia.Buat pengetahuan semua,saya sendiri tidak pernah membeli Proton,tetapi saya mengambil sikap berpada-pada dalam kritikan dengan mengetahui besarnya cabaran syarikat kecil Proton dalam persaingan industri automotif dunia.Dengan cabaran masa kini,Proton tak "bungkus" pun dah kira mujur. 

Ya betul,jika anda tidak menyukai Proton atau merasakan Proton tidak sesuai dengan gaya hidup anda,tak perlulah membelinya.Tindakan anda tidak membeli Proton telah pun memberi mesej jelas "Saya tak suka Proton".Namun,yang saya kecewa ialah sikap sesetengah insan yang sudahlah tidak membeli Proton,malah melemparkan cemuhan dan kebencian yang amat kepada Proton,sehinggakan orang yang asalnya ingin membeli Proton pun tak jadi membelinya.Ini ibarat mencurah cuka ke dalam luka. 

Engr. Hj Norzafry B Norhalim 
Mantan Presiden Pembina.

Norzafry adalah seorang jurutera muslim berjiwa besar, merupakan graduan kejuruteraan di sebuah universiti di Australia. Kini berkhidmat di salah sebuah syarikat besar di Arab Saudi. Pernah menjadi Presiden Persatuan Belia Islam Nasional (Pembina)

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

KANTOI !!! BANJIR BESAR !!! #PKR TERDESAK MENCARI PENGARUH !!! RAKYAT PAHANG DITIPU BULAT-BULAT !!!

Posted: 15 Dec 2013 04:00 AM PST


Terdesak dengan ahli parti dan pemimpin mereka keluar meninggalkan parti menyebabkan ahli parlimen PKR mencari jalan untuk teruk menipu rakyat dan cuba menunjukkan bahawa mereka masih gah di mata rakyat.Terbaru seorang ahli parlimen PKR kononnya menyatakan,ahli Umno kecewa kerana diabaikan dalam bantuan banjir menyebabkan mereka keluar parti dan menyertai parti aljub.Padahal mereka diumpan dengan wang bantuan banjir dan disuruh isi borang keahlian.Inilah tindakan puak-puak haprak yang ingin menunjukkan bahawa mereka masih berbisa dan menjuarai rakyat.Ia berbeza dengan pendekatan kerajaan,Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob telah mengumumkan bantuan khas kerajaan negeri berjumlah RM250 kepada mangsa banjir di negeri ini. 

Beliau berkata,bantuan itu diberikan kepada setiap rumah yang terbabit banjir tanpa membezakan fahaman politik.Dianggarkan lebih 13,000 rumah terbabit dalam banjir buruk di Pahang.Menteri Besar berkata,bantuan itu akan diberikan bersama-sama bantuan khas banjir RM500 kerajaan pusat sepertimana yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib sebelum ini.Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Bencana Negeri. 

Adnan juga berkata,Anggota Dewan Undangan Negeri dan pejabat daerah akan membuat bancian terhadap rumah yang musnah keseluruhannya seperti di kawasan perkampungan Sungai Isap di Kuantan,untuk diberikan bantuan tertentu yang bentuknya akan ditentukan kemudian.Selain itu,beliau berkata kerajaan negeri juga akan memberikan rebet bil air kepada mereka yang terbabit banjir dan jumlahnya akan ditentukan kemudian.Ditanya jumlah kerugian akibat banjir kali ini, Menteri Besar berkata dianggarkan lebih 13,000 rumah terbabit banjir dengan setiap rumah dianggarkan mengalami kerugian sehingga mencecah RM30,000.

KEPADA PKR !!!'

HENTIKAN LAKONAN ANDA !!!

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

EKSKLUSIF !!! GAMBAR SEKUMPULAN TENTERA ALLAH DI LANGIT DIDEDAHKAN !!!

Posted: 15 Dec 2013 12:30 AM PST


Subhanallah… 

Maha Suci Allah… 

Gambar awan berbentuk seperti sekumpulan tentera Islam zaman lampau yang sedang bergerak menuju ke medan perang.Diambil pada tahun 2009 di Nilai,Negeri Sembilan.Mungkin ramai yang sudah melihatnya.Kepada yang belum,Klik pada imej itu untuk membesarkannya dan anda akan dapat lihat dengan jelas imej sekumpulan pahlawan berkuda.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

HOT NEWS !!! PROF NASOHA MEMBELASAH USTAZ #AZHARIDRUS KAW-KAW !!!

Posted: 14 Dec 2013 09:00 PM PST


tu dia,Proffesor Nasoha membelasah Ustaz Azhar Idrus kaw-kaw.tapi apa yang dikata oleh Prof nasoha ada kebenaran nya.jom lihat video di bawah


APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

HOT NEWS !!! HANYA ORANG YANG TIADA AKAL SEPERTI N SURENDRAN KATA MALAYSIA AMALKAN APARTHEID !!! VIDEO INSIDE !!!

Posted: 14 Dec 2013 06:00 PM PST



Kematian Nelson Mandela bukan sahaja mencetuskan beberapa insiden antarabangsa malah menimbulkan isu kontroversi di Malaysia juga.Biar pun Malaysia terkenal sebagai penyokong kuat Mandela dan dasar anti-aparthied pada masa Tun Dr. Mahahir,ia tidak menghalang seorang pemimpin politik mendakwa Malaysia mengamalkan dasar aparthied dan tidak layak bercakap soal Nelson Mandela.Malaysia merupakan antara negara terawal dilawati oleh Nelson Mandela apabila beliau dibebaskan.Ini menunjukkan penghargaan Mandela atas sokongan dan perjuangan negara ini dalam menghapuskan dasar Aparthied di Afrika Selatan.Justeru tersangatlah aneh dan luar biasa apabila ada pula pemimpin politik dalam negara sendiri menuduh Malaysia mengamalkan aparthied.Naib Presiden Parti Keadilan Nasional (PKR) beberapa hari lalu mendakwa UMNO merupakan parti perkauman (Lihat tweeter beliau Lawyer For Liberty) yang tidak layak mengangkat Mandela.Lebih biadap,Ahli Parlimen Padang Serai ini turut mendakwa kaum lain didiskriminasi oleh orang Melayu. 

org Melayu je ada feeling? orang lain perlu terima ketidakadilan, diskriminasi sebab nak jaga hati? Kalu gitu sampai skg Apartheid tak habis— Lawyers For Liberty (@lawyers4liberty) December 11, 2013 

Kenyataan-kenyataan N. Surendran memberi implikasi serius kepada negara dan boleh mendatangkan imej yang buruk di peringkat antarabangsa jika ia tidak diambil tindakan.Bagaimanakah sebuah kerajaan yang membenarkan penubuhan sekolah – sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil,memberi pendidikan sama rata kepada semua kaum,memberi bantuan kepada semua kaum dan membenarkan peguam berketurunan India,beragama hindu dan kelihatan rasis seperti N. Surendran memiliki lesen guaman dianggap melaksanakan aparthied ??? Bagaimankah sebuah kerajaan yang membenarkan hampir 3000 sekolah jenis kebangsaan berasaskan bahasa Tamil dan Cina dibuka di negara dianggap sebagai sebuah kerajaan aparthied ??? Malahan kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin oleh UMNO turut membuka sekolah aliran kebangsaan untuk semua kaum.Tidak cukup itu,kerajaan inilah juga yang menubuhkan sekolah Wawasan untuk menggabungkan sekolah-sekolah berasaskan kaum dengan sekolah kebangsaan.Jika Malaysia kerajaan aparthied,bagaimanakah "orang-orang kulit hitam" seperti N. Surendran,Gobalakrishnan dan S. Manikavasagam boleh dipilih menjadi ahli Parlimen ??? Apakah ini boleh berlaku di bawah dasar aparthied ??? 

Di negara ini semua kaum mempunyai ruang dan peluang untuk belajar,bekerja,berniaga dan mengamalkan agama masing-masing tanpa sebarang halangan.Malahan semua kaum berkongsi sekolah,taman permainan,tempat makan,tempat hiburan,tempat riadah,pengangkutan awam yang sama.Justeru di manakah dasar aparthied yang dikatakan diamalkan oleh UMNO dan kerajaan ini ??? Inikah kerajaan aparthied ??? - MYKMU

saya nak sambung sikit,saya pantang kalau benda-benda macam ni berlaku !!! adakah N. Surendaran menulis twitternya dalam keadaan mabuk todi sehingga tidak melihat asas membuat tuduhan ??? Siapakah yang bersikap rasis atau perkauman melampau sebenarnya ??? UMNO atau N. Surendran seorang peguam kaum India yang dilihat mengutamakan segala macam penjenayah kaum India untuk dijadikan isu politik ??? Adakah Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dirangka untuk menyeimbangkan pembahagian ekonomi negara ini dan mengangkat kaum bumiputera yang ketinggalan akibat ditindas oleh penjajah dianggap satu dasar aparthied ??? Apakah N. Surendran buta sejarah bahawa perjuangan Mandela juga adalah perjuangan mengangkat penduduk asal kulit hitam di Afrika Selatan agar dikembalikan hak pentadbiran dan kedudukan mereka ??? Sekarang jelas siapakah yang sebenarnya rasis dan bersikap perkauman melampau,UMNO atau orang seperti N Surendran.

NAMPAK TAK PERMAINAN N SURENDRAN !!!

BELIAU JUGA YANG NAK HURU-HARA KAN MALAYSIA !!!

ANDA NAK LIHAT APA JAWAPAN DATUK SERI TENGKU ADNAN ???

LIHAT VIDEO DI BAWAH


APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

HOT NEWS !!! 20 GRO WARGA ASING DITAHAN DI SEKINCHAN !!! MANA USTAZ SALLEHEN MUKHYI ??? TIDUR KERR ???

Posted: 14 Dec 2013 04:00 PM PST


Hari ini ditakdirkan Allah memberi Pas memerintah dua penggal,bukan lagi 700 sudah 7000 pusat hiburan di Selangor.Kebenaran isu ini benar apabila ianya diakui oleh Teressa Kok di dalam Sidang Parlimen dengan menyatakan bahawa hasil pendapatan Selangor adalah dari hasil "PERKHIDMATAN dan SERVIS" Di mana Persuruhjaya Pas Sungai Besar dan Ahli Majlis PBT Sabak Bernam,Ustaz Hj. Sallehen Mukhyi ??? Sebelum ini beliaulah pejuang Islam,penegak moral di Selangor. Ketika Zaman Barisan Nasional mengehadkan pusat hiburan setakat 700 buah di bandar-bandar besar,beliau juga yang menghentam Dr Khir Toyo kerana tidak bertegas.

Hari ini ditakdirkan Allah memberi Pas memerintah dua penggal, bukan lagi 700 sudah 7000 pusat hiburan di Selangor.Yang seronoknya dulunya Sabak Bernam tidak pernah mada perkara sebegini,hari ini sudah jadi lumrah berkat kerjasama politik Sallehen Mukhyi dan ADUN Sekinchan Ng Sue Lim.

ANDA NAK LAGI ???


UNTUK SELANJUTNYA 


APA DAH JADI DENGAN PAS ???

PATUT TOLONG RUMAH KAUM MELAYU YANG MENGHADAPI BANJIR !!! 

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN
-------------------------------------------------------------------------------

Jom berjuang bersama rakan bloggers di Facebook!

Tunjukkan sokongan anda! Sila Like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...